[N]

Niemen Aerolit

Forum fanów Czesława Niemena
Dzisiaj jest wt wrz 19, 2017 21:43

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 80 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6
Autor Wiadomość
PostZamieszczono: wt sie 23, 2016 0:17 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 28, 2011 20:48
Posty: 183
Markovitzu, co skłoniło Czesława Niemena do takiej interpretacji tekstu Norwida.
W roku 1968 wydawnictwo płytowe Polskich Nagrań numer XL 0427 . Orkiestra Wojska Polskiego i Chór "Polska Pieśń Rycerska" . Nagranie o tytule "Suita Rycerska Pieśń Rycerzy Krzywoustego " robi potężne wrażenie .

Możliwie sugestia Wojciecha Młynarskiego , poważny tekst Norwida , skłoniło Niemena do znalezienia odpowiednich środków wyrazu. Odpowiedniki do poważnego tekstu powinny mieć swoją wagę , a odpowiednią wagę posiada Suita Rycerska Pieśń Rycerzy Krzywoustego .

"Bema pamięci rapsod żałobny" w studiu telewizyjnym Czesław Niemen gra i śpiewa , wokoło mnóstwo palących się świec. Czy w czasie koncertu Czesław Niemen grał i śpiewał przy zapalonych świecach .


Jurek


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re:
PostZamieszczono: pn lut 27, 2017 23:49 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob paź 08, 2005 21:01
Posty: 821
Lokalizacja: Oborniki
Domin189 przed dziesięcioma laty, tj. 25.02.2007 pisze:
Czy ktoś z Was posiada wykonanie "Bema pamięci..." przez innych piosenkarzy? Z tego co się orientuję, to bodaj Szymon Wydra i Maleńczuk sięgnęli po ten utwór... (...) Czy nie wydaje Wam się, że niektórych piosenek nikt nie powinien tykać? Rozumiem, wielu artystów ciągnie do zaprezentowania własnych interpretacji wcześniej już nagranych utworów, ale... no właśnie, ALE - zapraszam do dyskusji ;-)
(w powyższej wypowiedzi poprawiłem nieco styl, bo pewne językowe niezręczności bardzo mi przeszkadzały)

Po latach nie podzielam wspominanej w rozmowach z fanami opinii Niemena, jakoby "Bema pamięci..." w wykonaniu Macieja Maleńczuka była marna pod względem artystycznym. Uważam, że stosunkowo oszczędna, surowa forma, mroczne brzmienie całkiem pasują do wiersza Norwida. Jest to moim zdaniem udane, nowoczesne podejście do tekstu "ostatniego poety romantycznego", co potwierdza Marek Bodusz z Uniwersytetu Opolskiego:

Marek Bodusz w szkicu "Tekst literacki jako tekst rockowy. Utwory romantyczne w obiegu popularnym" pisze:
Wykonanie Bema pamięci żałobnego-rapsodu przez Macieja Maleńczuka jest natomiast - stwierdza Krzysztof Gajda - "reinterpretacją na dwóch kulturowych poziomach": z jednej strony muzyk przekłada tekst Norwida na muzykę rockową, ale z drugiej parodystycznie nawiązuje do muzycznej interpretacji wiersza Norwida przez Niemena (parodia bez antyfrastycznego chwytu ironii, a więc bez wartociowania pejoratywnego - ze stopniem agresywności równym zeru). Widzimy tu próbę dialogu ze stylem wzniosłym. O ile wykonanie Niemena odbywało się w ramach wyznaczonych przez sam tekst poety XIX wieku (archaizacja), zgodnie z duchem epoki, którą przywołuje wiersz (średniowieczna liturgia żałobna), o tyle interpretacja Maleńczuka prezentuje utwór poetycki z użyciem współczesnych środków wyrazu. Stąd też modyfikacjom poddane są te części kompozycji zespołu Niemen Enigmatic, w których szczególnie słyszalne były dźwiękowe reprezentacje kultury średniowiecznej, a także wykorzystuje się inne instrumentarium - od dźwięków art-rocka (Niemen) - do typowego "rockowego grania" (Maleńczuk). Można powiedzieć, że w przeciwieństwie do Niemena, który wpisuje swoją wypowiedź w styl przeszłości, Maleńczuk traktuje ów tekst jako punkt wyjścia do wyrażania własnej podmiotowości. Włącza on gatunek wysoki w relacje międzystylowe (rapsod-rock), przez co "zmienia hierarchie i narusza rytuały wykonania wzorca". "Mowa dźwięków", która u Niemena wyrażała treści pozamuzyczne, jest w rockowej suicie Maleńczuka zastąpiona "ciężkim" elektrycznym brzmieniem gitar, instrumentów perkusyjnych oraz głosem śpiewaka, który wyraża własne emocje z tekstem Norwida związane ("gest ekspresyjny"). Można powiedzieć, że bierze on "język" Norwida i Niemena, po to, aby stworzyć styl własny, taki, który odpowiadałby współczesnym potrzebom ekspresji (różnicujące powtórzenie). Nie ma więc tu zmiany stylu muzycznego (jak u Niemena), ale dostosowanie tekstu do własnej muzyki (ballada rockowa) po to, by pokazać, że we współczesnym języku muzyki istnieje miejsce dla "tekstów kultury i tradycji". Maleńczuk pokazuje więc współczesne brzmienie tekstu poetyckiego, ale w kontrastywnym związaniu "cudzego" (Norwid, Niemen) i własnego stylu.

- powyższy fragment ukazał się drukiem w "Kody kultury, interakcja, transformacja, synergia", wyd. Sutoris (2009).

Na marginesie, jedno z ostatnich lub ostatnie wykonanie "Bema pamięci żałobnego rapsodu" miało miejsce podczas koncertów Czesława Niemena w Kolonii w 1979 roku. Czy ktoś słyszał o jakimś późniejszym występie, zawierającym tę kompozycję?

_________________
Polecę w niespokojności, w strachu, w żalu, ale w mocy...


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostZamieszczono: wt lut 28, 2017 17:46 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lut 27, 2004 17:11
Posty: 2568
Lokalizacja: Wrocław
Nie uważam, aby ktokolwiek powinien zabierać się za śpiewanie "Bema..." O ile Dziwny..." jest doskonałym mateiałem do pokazania swojego talentu wokalnego i interpretacyjnego, o tyle "Bema..." jest dziełem nietyklanym ze względu na swoją podniosłość i świętość. I to powinno być wszelkim hamulcem do zapędów zdobywania na nim szlifów wokalisty lub sławy - tym bardziej, że "Bema ..," nie jest wcale trudnieszy wokalnie niż " Dziwny..."

_________________
Powaga zabija, a jej brak uśmierca.
Należy być sobą wbrew sobie.

(moje)


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostZamieszczono: wt lut 28, 2017 18:37 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob paź 08, 2005 21:01
Posty: 821
Lokalizacja: Oborniki
W moim odczuciu wykonanie Maleńczuka nie jest obrazoburcze tylko przystające brzmieniowo do epoki, w jakiej zostało nagrane. Forma, w jakiej Niemen ów wiersz przedstawił publiczności, jest zaiste podniosła, niemalże uroczysta, chciałoby się rzec - klasyczna i przez to nie straszny jej upływający czas. Jednak nawet fakt stworzenia dzieła ponadczasowego nie daje Niemenowi wyłączności na wykonywanie "Bema pamięci żałobnego rapsodu".

_________________
Polecę w niespokojności, w strachu, w żalu, ale w mocy...


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostZamieszczono: pn mar 06, 2017 16:49 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob paź 08, 2005 21:01
Posty: 821
Lokalizacja: Oborniki
Domin189 pisze:
(...) nawet fakt stworzenia dzieła ponadczasowego nie daje Niemenowi wyłączności na wykonywanie "Bema pamięci żałobnego rapsodu".

No i proszę, kilka dni po wznowieniu tematu możemy wysłuchać najświeższego wykonania tej niewątpliwie genialnej kompozycji:

https://www.youtube.com/watch?v=YSCYQnpSVXM

Mateusz Ziółko i Marek Piekarczyk wypadli przyzwoicie, wstydu nie ma 8)

_________________
Polecę w niespokojności, w strachu, w żalu, ale w mocy...


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 80 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
POWERED_BY