Niemen Aerolit

Archiwum forum fanów Czesława Niemena

Muzyko moja

Dyskusje o twórczości Niemena.

Muzyka programowa 2009-04-03 - 2016-10-06 Ewa 23 18897
Ewa
2009-04-03 17:10:12
Nie było jeszcze na forum tematu, który szerzej traktowałby o muzyce teatralnej, filmowej i telewizyjnej. Myślę, że temat wart jest poruszenia, tym bardziej, że jest to obszar działalności Niemena stosunkowo mało znany szerszemu gronu fanów. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że Niemen skomponował muzykę aż do 41 przedstawień teatralnych i do 18 filmów. Najwięcej na ten temat można dowiedzieć się z książek Dariusza Michalskiego, pełna lista wszystkich przedstawień i filmów jest w Dyskografii Tadeusza Sklińskiego. Najmniej natomiast można znaleźć w Internecie, są tylko śladowe informacje, takie jak ta.
Coś niecoś znalazłam na stronach Teatru Polskiego, poświęconych Czesławowi Niemenowi oraz Bernardowi Fordowi Hanaoce, który chyba wciąż jest bardziej znany jako kreator mody, aniżeli jako reżyser, choć ma na swoim koncie ok.30 przedstawień . Aż do 11 z nich muzykę skomponował Niemen (nie do sześciu, jak podaje Krzysztof Kucharski w artykule Niemen Teatralny z 20 lutego br.).
Są to w kolejności: „Mindowe”, „Zabobonnik”, ”Parady”, „Sen srebrny Salomei”, ”Cyd”, „Burza”, ”Miłosierdzie płatne z góry”, „Otwórz drzwi”, ”Mąż i żona”, „Fantazy” i „Wyzwolenie”.
„Mindowe”, wystawione w Gnieźnie 22.03.1975r., było pierwszym przedstawieniem, od którego zaczęła się współpraca Niemena z teatrem. Za tę muzykę dostał też nagrodę na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych w 1975r.

Tak o początkach tej współpracy mówi Hanaoka:
„Niemena poznałem jako słuchacz jego Rapsodu żałobnego, którego muzyka jest uniwersalna, głosem Czesława doskonale tłumaczy współczesnemu odbiorcy istotę wiersza Norwida. Pomyślałem sobie, że Słowackiego najlepiej może wytłumaczyć współczesnemu odbiorcy jedynie taka muzyka. Muzyka Niemena… i nikogo innego. Choćby dlatego, że wykorzystująca melodykę całego świata, jego muzyka jest w ten sposób doskonale uniwersalna.”

Ja oglądałam telewizyjną wersję„Mindowe”(1978), w której Niemen został obsadzony przez Hanaokę w roli Zwiastuna. Chętnie przypomniałabym sobie to przedstawienie, może jest gdzieś w telewizyjnych archiwach...
Muzykę z tego spektaklu znamy stosunkowo dobrze, bo niektóre tematy zostały wykorzystane na płycie „Katharsis”(tytułowy „Katharsis”, „Planeta Ziemia” i „Fatum”). Muzyka z tej płyty stała się później także ilustracją spektaklu „Galatea” Olsztyńskiej Pantomimy Głuchych w reżyserii Bohdana Głuszczaka. O współpracy Niemena z Głuszczakiem można przeczytać we fragmencie przygotowywanej do druku książki "Milczący komedianci" Tadeusza Prusińskiego.
Muzyka ze „Snu srebrnego Salomei” jest również szerzej znana dzięki płycie „Idee fixe”, muzyka z innych przedstawień jest już znana bardzo wąskiemu gronu fanów, bądź w ogóle nieznana.
Mam nadzieję, że kiedyś szerzej ją poznamy, przynajmniej tak obiecują Spadkobierczynie...

Tymczasem możecie pisać o swoich wrażeniach dotyczących muzyki teatralnej i filmowej, którą znacie. Może ktoś ma jakieś stare programy teatralne albo recenzje i mógłby je zamieścić? Wszelkie ciekawostki, czy też wywiady na ten temat będą mile widziane.

Na początek zamieszczę rozmowę Niemena z Dariuszem Michalskim na temat „Snu srebrnego Salomei” z 1977r.(przy okazji można porównać tę rozmowę z jej zapisem książkowym) :wink: ):
http://www.speedyshare.com/805611325.html
art
2009-05-11 12:56:44
EwaO współpracy Niemena z Głuszczakiem można przeczytać we fragmencie przygotowywanej do druku książki "Milczący komedianci" Tadeusza Prusińskiego.


Trafiłem w tym tekście na następujące zdanie:

"Wśród dwunastu płyt albumu "Dzieł zebranych" Niemena jedna - właśnie "Terra deflorata" - zawiera w całości muzykę z "Bankietu"."

Chyba lekkie przekłamanie ;)
Ewa
2009-05-11 12:59:48
art
Chyba lekkie przekłamanie ;)

Powiedziałabym, że nawet spore. Dobrze, że ktoś w końcu zwrócił na to uwagę. :)
Markovitz
2009-05-11 14:13:35
Nie tylko w końcu - od razu też => Forum Gazety :wink:

Ktoś się spotkał z przemiłym autorem i teraz oczekuje na książkę o Pantomimie :)
Ewa
2009-05-11 15:30:20
MarkovitzNie tylko w końcu - od razu też => Forum Gazety :wink:

Rzeczywiście, byłeś pierwszy. :) Ale faktem jest, że na naszym forum nikt dotąd nie zwrócił uwagi na te przekłamania autora.
Rozumiem, że książka ukaże się już bez tych błędów. :wink:
Ewa
2009-05-11 18:37:30
W archiwum znalazło się nawet odnośne sprostowanie Tadeusza Prusińskiego:
W "Dziełach zebranych" nie ma płyty Terra Deflorata
[podpis] TADEUSZ PRUSIŃSKI
strony lokalne GW - Olsztyn nr 56, wydanie z dnia 07/03/2009 Wydarzenia, str. 8
LIST

W sobotnio-niedzielnej "Gazecie Wyborczej Olsztyn" z 21-22 lutego br. ukazał się fragment mojej książki "Milczący komedianci", mówiący o współpracy kompozytorskiej Czesława Niemena z Pantomimą Olsztyńską ("Niemen: Bardzo miło tu u was"). Była w nim m.in. mowa o muzyce do spektaklu "Bankiet" wg Witolda Gombrowicza z sugestią, że jest tożsama z zawartością płyty Czesława Niemena pt. "Terra Deflorata". Dzięki spostrzegawczości internauty o nicku Markowitz i podpisie MZ, który wyłapał nieścisłość i napisał o tym na forum Gazeta.pl, po sprawdzeniu w moich notatkach mogę sprostować, że płyta "Terra Deflorata" rzeczywiście nie weszła do 12-płytowego albumu "Dzieł zebranych" Niemena i nie zawiera muzyki ze spektaklu "Bankiet". Dziękuję Markowitzowi za te uwagi. Zawierający siedem utworów (songów) album "Terra Deflorata" ukazał się w 1989 r. wydany przez Veriton pod nr. kat. SXV 1001. Dwa lata później ukazała się rozszerzona o trzy utwory reedycja tego longplaya, zapisana już na CD, do czego przyczyniła się wytwórnia Polton (numer katalogowy: CDPL 019). Muzykę do "Bankietu" kompozytor planował wydać na oddzielnej płycie, o czym mówił również głuchym mimom z Olsztyna. Jednak do urzeczywistnienia tego zamiaru - jak na razie - nie doszło. Zapytana przeze mnie o to Małgorzata Niemen, która obecnie przygotowuje edycję płyt z muzyką teatralną męża, odpowiedziała, że muzyka z "Bankietu" na pewno zostanie wydana na płycie - nie potrafiła jednak sprecyzować, kiedy.

TADEUSZ PRUSIŃSKI
ratajczak bogdan
2009-07-18 09:39:16
Trochę czasu już minęło, a ja nie zawsze jestem z tym na bieżąco (mimo starań nie wszystko mogę ogarnąć), w związku z powyższym mam pytanie.
Czy przygotowana do druku przez Pracownię Wydawniczą ElSet, książka Tadeusza Prusińskiego "Milczący komedianci", jest już dostępna na rynku?
Nigdzie o tym nie mogę przeczytać. Wygląda na to, że jeszcze trochę musimy poczekać.
Będę wdzięczny za informację, jeśli będzie na tak.

(*)
Ewa
2009-07-30 19:18:51
Jakiś czas temu prosiłam na wortalu teatralnym o jakieś materiały dotyczące "Elektry". No i pojawiło się ostatnio kilka recenzji na temat tego przedstawienia.
Wybrałam dwie, w których zwrócono uwagę na ważną rolę muzyki Niemena.
Przypomnę, że "Elektrę" reżyserował Piotr Chołodziński, a premiera miała miejsce w Teatrze Telewizji 22.05.1995r.

Kreacje duszy
Rzadko mamy okazję oglądać w Teatrze Telewizji tragedię antyczną. 7 kwietnia TV Polonia przypomni spektakl z 1994 roku, w reżyserii Piotra Chudzińskiego - "Elektrę" Eurypides.
«Arystoteles nazwał go najtragiczniejszym z tragików. Mówiło się także, że o ile Sofokles przedstawiał ludzi takimi, jakimi powinni być, to Eurypides - takimi, jakimi są. W swoich tragediach sięgał do najmroczniejszych zakamarków duszy ludzkiej, nie cofał się przed ukazaniem najciemniejszej strony osobowości człowieka. Tak też jest z "Elektra", tragedią, która wychodząc ze znanego mitu, opowiada o ludzkich namiętnościach, o nienawiści i cierpieniu, rysując przy tym bardzo wyraziste postaci. Wykorzystał to reżyser telewizyjnego przedstawienia i jego aktorzy. Krystyna Janda w roli tytułowej stworzyła tu naprawdę ciekawą, przejmującą kreację, koncentrując swą energię i ekspresję na wnętrzu tragicznej, złowrogiej i targanej namiętnością postaci. Rolą wielką, dowodzącą prawdziwej maestrii, jest Klitajmestra w wykonaniu Haliny Winiarskiej.
- Wszystko jest tutaj w głosie. I spojrzeniu. Wystarczy. Heroina bez śladu emfazy. Klitajmestra wielka... zwyczajnością. - pisano o niej po premierze. Także pozostali aktorzy zagrali postacie godne tej tragedii. Niezwykła jest w tym spektaklu scenografia Andrzeja Majewskiego, a całości dopełnia niepokojąca muzyka Czesława Niemena.»
"Kreacje duszy"
K.Z.
Antena nr 13
30-03-1998


Krystyna Janda w roli mitycznej Elektry
«W oczach znawców literatury starogreckiej "Elektra" Eurypidesa uchodzi za dramat, w którym niezwykle śmiało i swobodnie potraktowano tradycję mitu. Oto bowiem nieszczęsną, udręczoną tęsknotą za ojcem królewnę wydano za prostego, poczciwego wieśniaka. Dowiaduje się o tym Orestes, brat Elektry, i wspólnie z nią zaczyna knuć plan zemsty - podstępem zwabiają do wiejskiej chaty swoją matkę, aby pozbawić ją życia...
Reżyser Piotr Chołodziński podjął próbę psychologicznego odczytania Eurypidesowego arcydzieła. Potraktował "Elektrę" przede wszystkim jako tragedię uczuć. Mityczna opowieść o "córce, która tak kochała ojca, że musiała zabić matkę" stała się dlań pretekstem do ukazania ekstremalnych stanów emocjonalnych - wielkiej miłości i wielkiej nienawiści, ślepej żądzy zemsty i paraliżującego poczucia winy. Aby oddać tak gwałtowne uczucia, potrzeba było aktorki wybitnej, obdarzonej silną, nietuzinkową osobowością. Piotr Chołodziński wybrał Krystynę Jandę, która po raz kolejny potwierdziła swoją klasę. Do stworzenia nieco niesamowitego, posępnego nastroju spektaklu walnie przyczyniła się muzyka Czesława Niemena i efektowna scenografia Andrzeja Majewskiego.»
"Krystyna Janda w roli mitycznej Elektry"
Życie Warszawy nr 136
21-05-1995
ratajczak bogdan
2009-07-30 19:33:04
EwaJakiś czas temu prosiłam na wortalu teatralnym o jakieś materiały dotyczące "Elektry". No i pojawiło się ostatnio kilka recenzji na temat tego przedstawienia.

Ewo też zadałem pytanie na tamtejszej stronie (dotyczyło plakatów teatralnych), ale otrzymałem odpowiedź, że plakaty w większej rozdzielczości są nieosiągalne, albowiem chronią je prawa autorskie. :(
Ty zamieściłaś teksty, to ja podam linki, będzie bardziej pełna informacja.
:arrow: "ELEKTRA"w Teatrze TV.

A swoją drogą nie potrafię zrozumieć polityki TVP - mają ten spektakl, a o ile wiem (może się mylę), nigdy nie zdecydowali się na jego powtórkę.
Widziałem go w dniu telewizyjnej premiery, a później przepadł jak kamień w wodę - chyba wbił się w dno i tkwi tam do dziś.
Może znajdzie się w końcu jakiś nurek i wyniesie ten głaz z tej topieli?

(*)
art
2009-08-12 14:56:47
W spektaklu "Donżon" lubelskiego Teatru Wizji i Ruchu wykorzystano niemenowską "Pieśń Wojów". Rzecz potwierdzona na 100% (właśnie przesłuchuję dokumentację spektaklu) - niestety o samym przedstawieniu, ani nawet przybliżonych latach jego wystawienia, powiedzieć nic nie mogę. Bo nie wiem :)
Ewa
2009-09-22 17:34:43
W artykule p.t. "Niezapomniana Tragedia"
Jędrzeja Lipskiego i Piotra Mielecha (Dziennik Zachodni, 07.07.2006) czytamy m.in.:

5 lipca 1981 roku w katowickim Spodku odbyła się premiera "Tragedii Romantycznej". Spektakl zorganizowany przez Zarząd Regionalny NSZZ "Solidarność" obejrzało kilkadziesiąt tysięcy ludzi. Widowisko w Spodku, było dla ówczesnej partyjnej wierchuszki, przysłowiową solą w oku.(...)

Tragedia Romantyczna wystawiana była w Hali Spodka tylko osiem razy. Obejrzało ją aż ponad pięćdziesiąt tysięcy ludzi.(...)

Wymyślona i opracowana w całości przez ówczesnych studentów reżyserii Wydziału RTV Uniwersytetu Śląskiego, Adama Gesslera i Mirosława Kina, inscenizacja połączyła w jedną całość dwa dzieła polskich wieszczów epoki romantyzmu: Kordiana - Juliusza Słowackiego i Dziady - Adama Mickiewicza.(...)

TRAGEDIA ROMANTYCZNA JUŻ W UMYSŁACH TWÓRCÓW, BYŁA MONUMENTALNYM WIDOWISKIEM, zbiorowym misterium narodowym, wypełnionym esencją polskiego romantyzmu. By zamysł wprowadzić w czyn potrzebni byli artyści. Kalina Jędrusik, Daniel Olbrychski, Krzysztof Chamiec, Wirgiliusz Gryń, Bogusz Bilewski i wielu, wielu innych, znanych i mniej znanych oddało swój talent, umiejętności, duszę artysty, by dzieło sięgnęło szczytu. I sięgnęło. W sumie kilkaset osób przewijało się podczas spektaklu przez deski spodkowej areny.(...)

SUKCES WIDOWISKA BYŁ OLBRZYMI. NIESTETY, KOMUNISTYCZNE WŁADZE ZROBIŁY WSZYSTKO BY ZMINIMALIZOWAĆ JEGO ZNACZENIE.(...)

W owym Misterium zatracała się granica pomiędzy realnością widowni, a magią sceny. Ja zatracałem się, w słowach konradowskiej improwizacji, w pieśni o zemście, "Zemście na wroga, z Bogiem, a choćby mimo Boga", wyśpiewywanej w takt muzyki Czesława Niemena... (...)
ratajczak bogdan
2009-09-22 19:51:04
O tym spektaklu i źródłach tej muzyki Niemena pisał w swej książce Roman Radoszewski w rozdziale "Kalendarium życia i twórczości Czesława Niemena".
Na stronie 399 przy dacie 1981:

1981
"WIOSNA. Komponuje muzkę do spektakli w Teatrze Narodowym - "Dziadów" i "O poprawie Rzeczypospolitej". Fragmenty tej oprawy muzycznej zostają wykorzystane w listopadzie w spektaklu "Tragedia Romantyczna", przygotowanym pod patronatem "Solidarności" w katowickim "Spodku".


(**)
Ewa
2009-09-22 21:11:23
ratajczak bogdanO tym spektaklu i źródłach tej muzyki Niemena pisał w swej książce Roman Radoszewski(...)

1981
"WIOSNA. Komponuje muzkę do spektakli w Teatrze Narodowym - "Dziadów" i "O poprawie Rzeczypospolitej". Fragmenty tej oprawy muzycznej zostają wykorzystane w listopadzie w spektaklu "Tragedia Romantyczna", przygotowanym pod patronatem "Solidarności" w katowickim "Spodku".



Roman pisze o listopadzie, ale przecież premiera była na początku lipca. W artykule, który zacytowałam, mowa jest o 5.07. (Tadeusz Skliński podaje 07.07). Było tylko 8 przedstawień, więc w listopadzie raczej już tego nie grali.
ratajczak bogdan
2009-09-23 07:56:48
Mniej mnie zajmuje teraz sam termin (chociaż należy dotrzeć do źródeł i sprawdzić kiedy odbyły się kolejne - popremierowe spektakle), a bardziej pytanie, czy kilkugodzinny spektakl był całkowicie zdominowany przez muzykę Niemena.
Jeżeli tak, czy te muzyczne motywy ilustracyjne (jakie, gdzie są dostępne, etc.?) były świadomym wyborem samego Niemena, czy dokonali tego, poza jego wiedzą, reżyserzy tego widowiska?
Jaka była rola Niemena przy pracy nad tym przedsięwzięciem?
Gdzieś czytałem, że nie wszystkim odpowiadał charakter muzyki, to mnie też mniej zajmuje, znając nawyki i przyzwyczajenia odbiorców tego typu inscenizacji.
Ważne dla naszych rozważań, są cytaty z Dziennika Zachodniego:
Ja [Jędrzej Lipski - przyp. B.R.] zatracałem się, w słowach konradowskiej improwizacji, w pieśni o zemście, "Zemście na wroga, z Bogiem, a choćby mimo Boga", wyśpiewywanej w takt muzyki Czesława Niemena...

I w dalszej części wypowiedzi:
Pozostała mi, oprócz wspomnień, dzięki zbiorom żony, nagrana amatorsko ścieżka dźwiękowa z tego spektaklu. Słuchana później, setki razy, nie była zaledwie pocztówką dźwiękową z dawnych lat. Stała się w pewnym momencie, nieomal kultowym nagraniem rozbrzmiewającym w pokojach moich córek, zwłaszcza Pieśń Zemsty, wyśpiewywana przez Daniela Olbrychskiego. To chyba właśnie ona, a jeszcze bardziej śpiew Olbrychskiego otworzył bramy do krainy romantyków moim dzieciom. Setki godzin w szkolnej ławie nie były w stanie wywołać takiego efektu jak te 3 minuty i 45 sekund nagrania.

Ciekawi mnie czy Daniel Olbrychski - grający rolę Konrada z III części "Dziadów" - śpiewający "Małą Improwizację", konsultował się w tej sprawie z Niemenem?
Czy owe 3'45" muzyki Niemena i śpiewu Olbrychskiego, nadal są w rękach Jędrzeja Lipskiego?
Sądzić nalezy, że tak.
Warto byłoby to poznać, a może i pozostałe fragmenty zarejestrowane przez żonę Lipskiego?
Poruszmy swoją wyobraźnie, przenieśmy się w czasie do tych pełnych patosu momentów - jak mogły zabrzmieć owe mickiewiczowskie wersety z muzyką Niemena:

KONRAD
(śpiewa)

Pieśń ma była już w grobie, już chłodna, -
Krew poczuła - spod ziemi wygląda -
I jak upiór powstaje krwi głodna:
I krwi żąda, krwi żąda, krwi żąda.
Tak! zemsta, zemsta, zemsta na wroga,
Z Bogiem i choćby mimo Boga!


(Chór powtarza)

I Pieśń mówi: ja pójdę wieczorem,
Naprzód braci rodaków gryźć muszę,
Komu tylko zapuszczę kły w duszę,
Ten jak ja musi zostać upiorem.
Tak? zemsta, zemsta, etc, etc,

Potem pójdziem, krew wroga wypijem,
Ciało jego rozrąbiem toporem:
Ręce, nogi goździami przybijem,
By nie powstał i nie był upiorem.
Z duszą jego do piekła iść musim,
Wszyscy razem na duszy usiędziem,
Póki z niej nieśmiertelność wydusim,
Póki ona czuć będzie, gryźć będziem.
Tak! zemsta, zemsta,etc. etc.

(**)
ratajczak bogdan
2009-09-23 08:34:57
Edytowany 1 raz(y), ostatnio 2009-09-23 08:34:57 przez ratajczak bogdan
"TRAGEDIA ROMANTYCZNA". PO 25 LATACH"TRAGEDIA ROMANTYCZNA". PO 25 LATACH - na zdjęciach.
I cóż wiemy więcej?
Że Niemen nie tylko napisał, ale i wykonywał muzykę.
Całość, czy tylko jej część?
Co oznacza stwierdzenie - "Niemen wykonywał pewne partie muzyki"?
Na żywo brał w tym udział, czy muzyka był z taśmy?

"Spodek" - 1981:
"Tragedia Romantyczna"
NSZZ „Solidarność” Regionu Śląsko-Dąbrowskiego współpracowała z wieloma organizacjami, które powstały na fali przemian posierpniowych, m.in. z NZS-em, Regionalnym Komitetem Obrony Więzionych za Przekonania. Alternatywą dla oficjalnej propagandy był dynamicznie rozwijający się kolportaż prasy związkowej (szczególnie popularny wydawany w Hucie Katowice „Wolny Związkowiec”). Uroczyście obchodzono zakazane dotąd rocznice, wydarzeniem nie tylko kulturalnym była wystawiana w „Spodku” w lipcu 1981 r. „Tragedia Romantyczna”, widowisko oparte na cz. III „Dziadów” i „Kordianie”, które zostało zamówione przez katowicki MKZ.
:arrow: Sierpień 1980

Niemen: Po powrocie, wiosną 1981 dostaję propozycję skomponowania muzyki do spektaklu pt. "Tragedia romantyczna," który był sponsorowany przez Solidarność, a został wystawiony w katowickim Spodku. Dziesięć spektakli, a na każdym dziesięć tysięcy widzów.

:arrow: Kurier Plus

TVPHISTORIA:
Siła bezsilnych - Niezapomniana tragedia Niezapomniana tragedia cykl dokumentalny 4 Jędrzej Lipski polski Siła bezsilnych Producent KSH <BR/> Niezwykły czas karnawału Solidarności, z lat 1980 - 1981, postanowiło<BR/>wykorzystać kilku młodych ludzi studiujących wówczas w Katowicach na <BR/>Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Postanowili wystawić <BR/>spektakl teatralny, który byłby artystyczną formą komentarza do otaczającej<BR/>ich rzeczywistości. Marzył im się teatr totalny to znaczy taki, który porusza <BR/>zwykłego człowieka. Chcieli, aby teatr nie zamykał się w małych salach, ale<BR/>trafiał do wszystkich, nie tylko do wybranych. Poprosili o pomoc wielki<BR/>wówczas ruch społeczno - polityczny, jakim w 1981 roku była Solidarność. <BR/>I dostali taką pomoc.. Efekt ich pracy przerósł oczekiwania wszystkich powstał <BR/>spektakl, który swoim zasięgiem wykraczał poza teatr. W katowickim Spodku <BR/>każde z kilku przedstawień oglądało wiele tysięcy widzów. Przychodziły całe <BR/>zakłady pracy, na widowni znaleźli się ludzie, którzy nigdy wcześniej, ani później<BR/>nie poszli do teatru. W niewyjaśniony sposób na scenę przeniesiono ducha czasów... <BR/><BR/><BR/><BR/><BR/> POPULARYZACJA WIEDZY DYSK./WYWIAD/DEBATA HISTORYCZNA OGÓŁ PUBLICZNOŚCI 10548972 43 2008 2008-10-19 2008-10-19 11:10:00 1 TVPH 11:10:00 2006 21 2008-09-16 13:15:38 2008-09-19 11:20:50 0 0 Nie zapomniana tragedia Nie zapomniana tragedia reportaż 4 polski Producent Agencja Informacji <BR/> Latem 1981 roku w katowickim spodku odbyło się niezwykłe przedstawienie. <BR/>Na motywach III części "Dziadów" Adama Mickiewicza i "Kordiana" Juliusza <BR/>Słowackiego stworzono widowisko artystyczne, w którym udział wzięli wybitni <BR/>aktorzy.


Znamy głównych odtwórców ról - to wybitni polscy aktorzy, ale było szereg innych wykonawców, mniej znanych jak choćby Akademicki Zespół Tańca Politechniki Śląskiej "Dąbrowiacy".

W 1981 roku Zespół został zaangażowany przez reżyserów „Tragedii Romantycznej” wystawianej w hali „Spodka” 10-krotnie. Jednorazowo spektakl ten oglądało 10.000 widzów. Podziwiali grę aktorską, taniec, śpiew Zespołu „Dąbrowiacy”, który u boku znanych gwiazd naszego ekranu, takich jak: Kalina Jędrusik, Daniel Olbrychski, Krzysztof Chamiec, Stanisław Niwiński, Bogusz Bilewski i wielu innych, odtwarzał swe role w „Dziadach” Adama Mickiewicza i „Kordianie” Juliusza Słowackiego.

To potwierdzałoby wersję Niemena, a nie tę Jędrzeja Lipskiego z 2006 roku.

Kolejny uczestnik Misterium - Uniwersytecki Teatr Pantomimy VIDE z Uniwersytetu Śląskiego.

Kalina Jędrusik zagrała rolę Laury
"Tragedia romantyczna" - Laura
widowisko poetyckie wg. "Dziadów" A.Mickiewicza i "Kordiana"
J.Słowackiego
reż. Adam Gessler, Mirosław Kin
sala widowiskowa "Spodek" Katowice
06.07.1981.


TVP3 Regionalna Środa, 30.08.2006 06:
11:45 TRAGEDIA ROMANTYCZNA
Reportaż, 22 min, Polska, 2006
Autor: Jędrzej Lipski, Piotr Mielech
Latem 1981 roku w katowickim spodku odbyło się niezwykłe przedstawienie.
Na motywach III części "Dziadów" Adama Mickiewicza i "Kordiana" Juliusza
Słowackiego stworzono widowisko artystyczne, w którym udział wzięli wybitni
aktorzy.


/*/

A przy okazji inne koncerty z udziałem Czesława Niemena w katowickim "Spodku":
Spodek" - 1975:
19 stycznia i 28 września
"Spodek" - 1977:
26.02 - Czesław Niemen i "Big Band PWSM" - Katowice. A także - 13.12 - Koncert specjalny: "Jazz Yatra'76", wystąpili: Czesław Niemen, Zbigniew Namysłowski.
"Spodek" - 1990:
Festiwal Artystów Chrześcijańskich (3 spektakle, 3 dni).
"Spodek" - 1991:
"Niemen i goście"
"Spodek" - 1995:
29.07 - "Dżem - List do R...".

(**)
Ewa
2009-09-23 09:18:35
ratajczak bogdanA także - 13.12 - Koncert specjalny: "Jazz Yatra'76", wystąpili: Czesław Niemen, Zbigniew Namysłowski.

Na stronie Spodka rzeczywiście jest napisane Jazz Yatra'76 (w dodatku napisali Jazz Vatra), ale chodzi przecież o koncert "Jazz Yatra'78".
ratajczak bogdan
2009-09-23 09:45:46
To tylko dowód na to, jak należy uważać przy powoływaniu się na źródła internetowe, ale nie tylko te...
Poprawiłem "V" na "Y", ale nie byłem na dość spostrzegawczy i nie sprostowałem roku.
Tak przy okazji i w nawiązaniu do sztuki, o której mówimy, mamy już kilka dat premiery: 5, 6, 7 lipca 1981 roku.
No i ile było w końcu tych przedstawień - 8 czy jednak 10 ?

(**)
Ewa
2009-09-23 10:32:39
ratajczak bogdan
No i ile było w końcu tych przedstawień - 8 czy jednak 10 ?

Chyba można przyjąć, że 10, skoro tak mówił sam Niemen w kilka lat po premierze, no i jeszcze inne źródło to potwierdza.
ratajczak bogdan
2009-09-23 13:14:33
Ewo, wiesz, że dla mnie stwierdzenie chyba można przyjąć jest mało precyzyjne i będę starał się dotrzeć do faktów, a te mogą znajdować się np. w prasie katowickiej.
Ciekawy jest sam reportaż, który wiele by nam wyjaśnił.
Czy ktoś z forum widział ten materiał?
Zbyt wiel tu znaków zapytania, a jak wiesz wywiad z Niemenem, jest podany z "drugiej ręki".
Niemen po latach, a wątpię czy na bieżąco, nie był chyba dokładnie zorientowany w takich detalach.
Zwłaszcza, że to musiało trwać dłuższy okres. Nie wiemy dalej jaki i nie znamy szczegółów odnośnie ewentualnego udziału w nim samego Niemena.
To wszystko jest intrygujące nie tylko z punktu widzenia archiwisty i poznania biografii oraz mniej znanych zakamarków twórczości.
Warto poświęcić temu epizodowi trochę miejsca.

(**)
Ewa
2009-12-13 22:17:21
"Życie Radomskie" z 07.12.1976r. zachęcało do obejrzenia spektaklu "Burza":

"Burza" na scenie radomskiej
«W tych dniach powrócił z Rumunii teatr tarnowski, który wystąpił tam z przedstawieniem "Burzy" Aleksandra Ostrowskiego, spotykając się z serdecznym przyjęciem i uznaniem.
To oryginalne widowisko (rzecz jest grana po części na scenie, po części na brzozowej kładce wśród widzów) zobaczą radomianie 19 grudnia w sali koncertowej. Reżyserem przedstawienia jest Bernard Ford Hanaoka, scenografia Ryszarda Grajewskiego, muzyka Czesława Niemena.
Polecamy ten spektakl - jest dobrze grany, ma intrygującą formę i ciekawą oprawę - kostiumy, dekoracje i muzykę.


A :arrow: tutaj z kolei mamy dość krytyczną recenzję tego przedstawienia. Bogdan Tosza pisze m.in.:

Nadrzędną warstwę muzyczną stanowią kompozycje CZESŁAWA NIEMENA, które z równym powodzeniem mogłyby posłużyć do kilku innych przedstawień i tylko przypadkowo kilkakrotnie współgrają z wydarzeniami na scenie.

Przedstawienia nie widziałam, znam tylko fragmenty muzyki, która jest bardzo piękna i sugestywna i jakoś nie wierzę, że tylko przypadkowo współgra ona z wydarzeniami na scenie…
Ewa
2010-04-30 17:13:35
Na wystawie z okazji 50-lecia Teatru Miejskiego w Gdyni obok zdjęć ze spektaklu i z prób "Księgi Krzysztofa Kolumba" oraz kostiumów z tegoż spektaklu znalazłam również wycinek prasowy z 1992r., który bardzo krytycznie ocenia to przedstawienie.

artykuł.JPGartykuł.JPG
Markovitz
2015-08-05 22:35:39
Wielu prezenterów z rozgłośni radiowych sugerowało po śmierci Czesława,jakie to silne więzy łączyły ich z muzyką Niemena, którego rzekomo dobrze rozumieli, nadawali jego utwory, zapraszali do studia etc. Prawda jest trochę inna, bo na palcach jednej ręki można zliczyć tych, którzy rzeczywiście to robili. Nadzwyczaj skromny Jerzy Kordowicz czynił to chyba najczęściej zapraszając naszego Artystę do swych audycji w latach 80. i 90.. Redaktora Kordowicza szczególnie interesowała muzyka programowa, tworzona z pomocą elektronicznego instrumentarium i niezwykłego głosu Niemena.
Refleksyjny klimat "Studia nagrań" sprawiał, że Czesław nierzadko zgadzał się na odtworzenie rzadkich nagrań ze swej pracowni. Natrafiłem na zapis audycji z końca lat 90. , kiedy to w "Studio el-muzyki" zabrzmiały muzyczne ilustracje do spektakli ("Bankiet") i filmów (m.in.=> "Powrót Wabiszczura"). Jest też utwór "Lament" (32:10) z niesamowitą wokalizą, który został użyty w ścieżce dźwiękowej filmu "Polonia Restituta".
Oto klip z audycją => Studio el-muzyki
Markovitz
2016-02-04 21:52:53
W nawiązaniu do wcześniejszych postów przypomnę, że choreografia do spektaklu "Księga Krzysztofa Kolumba" była dziełem śp. Bohdana Głuszczaka- reżysera i byłego szefa Olsztyńskiej Pantomimy Głuchych. Na pewno każdy, kto poważnie traktuje twórczość Czesława Niemena słyszał lub czytał o spektaklach tego zespołu teatralnego, ale niewielu miało okazję obejrzeć obrosłe legendą przedstawienia - choćby w filmie "Rzeźbiarze powietrza".

Podczas "Niedzieli z Niemenem" w lutym 2008 roku TVP Kultura przypomniała zarejestrowane przez wytwórnię POLTEL fragmenty spektaklu "Bankiet". Niedawno TVP Olsztyn pokazała film dokumentalny o profesorze Głuszczaku. A jednak mam wrażenie, że dorobek olsztyńskiej Pantomimy i oryginalna muzyka do tych spektakli popadły w zapomnienie. Fiaskiem skończyły się też podejmowane w III RP próby reaktywacji zespołu.


Kilka lat temu spotkałem się z panem Tadeuszem Prusińskim - kronikarzem poczynań Olsztyńskiej Pantomimy Głuchych (a przez pewien czas także kierownikiem tego zespołu), który wysłuchał moich uwag co do fragmentów swej pracy publikowanych na łamach Gazety Wyborczej (GW nr 44 z 21 II 2009r.) i w internecie. Niedawno dowiedziałem się, że ów autor ukończył już swą książkę i - tak jak pisała w pierwszym poście tego wątku Ewa - nosi ona tytuł "Milczący komedianci. Rzecz o Bohdanie Głuszczaku i Pantomimie Olsztyńskiej".

A oto opublikowany w 2009r. fragment książki, do którego zgłosiłem kilka uwag krytycznych => e-teatr_pl
Spotkanie z autorem promujące tę książkę zaplanowano na dzień 7 marca 2016 r.o godz. 17:00 w Olsztyńskim Teatrze Lalek.

post edytowany
Jurek
2016-10-06 17:51:06
Muzyka teatralna Czesława Niemena , na stronie internetowej http://www.e-teatr.pl są opisane realizacje Czesława Niemena i informacja Arta o muzyce do spektaklu Jerzego Leszczyńskiego w Teatrze Wizji i Ruchu w Lublinie
Czesław Niemen w Teatrze ;


1.Mindowe Juliusza Słowackiego w Teatrze w Gnieżnie rok 1974
2.Parady Jana Potockiego w Teatrze w Wałbrzychu rok 1975
3.Sen srebrny Salomei Juliusza Słowackiego w Teatrze w Opolu rok 1976
4.Cyd Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze w Wałbrzychu rok 1976
5.Burza Aleksandra Ostrowskiego w Teatrze w Tarnowie rok 1976
6.Mały Książę Antoine Saint - Exupery w Teatrze w Lublinie rok 1977
7.Ballada łomżyńska Ernesta Brylla w Teatrze w Elblągu rok 1977
8.Hamlet Williama Shakespeare w Teatrze w Warszawie rok 1977
9.Ballada łomżyńska Ernesta Brylla w Teatrze w Warszawie rok 1978
10.Galatea mimodram w Pantomimie w Olsztynie rok 1978
11.Cyd Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze w Olsztynie rok 1978
12.Dziady część 3 Ustęp Adama Mickiewicza w Teatrze w Warszawie rok 1978
13.Pani Wdzięczny Strumyk Hsiung w Teatrze w Toruniu rok 1979
14.Dostojewski według Braci Karamazow Fiodora Dostojewskiego w Teatrze w Warszawie rok 1979
15.Makbet Wiliama Shakespeare w Teatrze w Warszawie rok 1981
16.Teraz na Ciebie zagłada Jerzego Andrzejewskiego w Teatrze w Opolu rok 1982
17.Parady Jana Potockiego w Teatrze w Koszalinie rok 1982
18.Bankiet witolda Gombrowicza w Pantomimie w Olsztynie rok 1982
19.Mąż i Żona Aleksandra Fredry w Teatrze w Legnicy rok 1984
20.Dziady Adama Mickiewicza w Teatrze w Legnicy rok 1984
21.Fantazy Juliusza Słowackiego w Teatrze w Zielonej Górze rok 1985
22.Wyzwolenie Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze w Zielonej Górze rok 1985
23.Sen nocy letniej Wiliama Shakespeare w Teatrze w Łodzi rok 1988
24.Antygona Sofoklesa w Teatrze w Legnicy rok 1989
25.Księga Krzysztofa Kolumba w Teatrze w Gdyni rok 1992
26.Żródło spektakl baletowy w reżyserii Jerzego Leszczyńskiego rok 2005
27.Tragedia Romantyczna w Spodku w Katowicach rok 1981
28.Donżon spektakl Teatru Wizji i Ruchu w Lublinie
29.O poprawie Rzeczypospolitej w Teatrze Narodowym w Warszawie, Niemen przygotowywał muzykę , czy zrealizował


Czesław Niemen w Teatrze Telewizji;

1.Mindowe Juliusza Słowackiego rok 1978
2.Teraz na Ciebie zagłada Jerzego Andrzejewskiego rok 1988
3.Król umiera, czyli Ceremonie Eugene Ionesco rok 1991
4.Elektra Eurypidesa rok 1995
5.Zdania i uwagi , widowisko telewizyjne rok 1998
6.Eryk XIV ,spektakl telewizyjny rok 1979

Czesław Niemen w Teatrze

1.Miłosierdzie płatne z góry
2.Otwórz drzwi

Pozwoliłem sobie na spisanie dokonań Czesława Niemena na jednej kartce , co wiem . Spis niepełny, Ewa pisze o czterdziestu jeden przedstawieniach teatralnych i osiemnastu filmach. Taki spis na jednej kartce na tym forum , świetna sprawa .
Jurek
Przejdź na: główną stronę z listą forów | listę wpisów z Muzyko moja | górę strony