Poniżej przedstawiam pytania studenta z Berlina przetłumaczone na j. polski. Mam wrażenie, że wersja angieska na " Pilgrim" napotkała na barierę językową. Najważniejsze rzeczy przetłumaczę na niemiecki i mu wyślę. W jego imieniu z góry dziękuję za odpowiedzi:
Studiuję sztukę muzyczną w Berlinie i chciałbym zdać jeden ze swoich egzaminów 11 maja z Czesława Niemena, ponieważ bardzo mnie jego osoba fascynuje. Wszystkie CD, które wysłałeś ojcu były dla mnie dużą pomocą. Serdeczne dzięki.
Poszukuję akurat dalszych informacji na temat Czesława i cieszyłbym się, gdybyś mógł mi w tym pomóc. Przede wszystkim chodzi mi o rzeczy, których nie można znaleźć we wspomnieniach i artykułach po jego śmierci:
1. Czytałem, że w latach 60-tych tylko zawodowi kompozytorzy mogli pisać własne piosenki. Czy tak faktycznie było? Jeśli tak, to dlaczego? Czy było to podyktowane prawem? Jakie były kary za złamanie tej zasady?
2. Zespół Akwarelle wykazywał duże wpływy ruchu hippisowskiego. Czy możesz mi coś więcej powiedzieć o ruchu hippisowskim w Polsce? Jak wyglądały represje państwowe w rzeczywistości (zakazy występów, przeszukania domów) ?
3. Jak wyglądała publiczność? Czy byli to przede wszystkim ludzie młodzi, czy też wszystkie grupy wiekowe? Jak to wyglądało z ich pochodzeniem społecznym? Czy jego muzyki słuchali ludzie wykształceni, pracownicy fizyczni, umysłowi?
4. Jak reagowali na niego inni muzycy? Czy próbowali go kopiować? Czy byli tacy, którzy wykazywali do niego niechęć?
5. Czeslaw często zmieniał swój styl. Jak ludzie na to reagowali? Czy na przykład późniejszy, elektroniczny Niemen był bardziej lubiany niż wczesny Niemen z wpływami wolnego Jazzu (Free Jazz)? Czy zmieniły się drastycznie cyfry sprzedażowe?
6. W jaki sposób mówiono o nim w gazetach, radiu i telewizji? Czy były media, które próbowały go oczernić? Czy byli dziennikarze, którzy wstawili się w jego obronie?
Wiem, że dużo jest tych pytań. Bardzo bym się cieszył, gdybyś mógł mi pomóc. Przypuszczam, że dużo znalazłbym w internecie i w gazetach, ale niestety nie mówię po polsku.
Studiuję sztukę muzyczną w Berlinie i chciałbym zdać jeden ze swoich egzaminów 11 maja z Czesława Niemena, ponieważ bardzo mnie jego osoba fascynuje. Wszystkie CD, które wysłałeś ojcu były dla mnie dużą pomocą. Serdeczne dzięki.
Poszukuję akurat dalszych informacji na temat Czesława i cieszyłbym się, gdybyś mógł mi w tym pomóc. Przede wszystkim chodzi mi o rzeczy, których nie można znaleźć we wspomnieniach i artykułach po jego śmierci:
1. Czytałem, że w latach 60-tych tylko zawodowi kompozytorzy mogli pisać własne piosenki. Czy tak faktycznie było? Jeśli tak, to dlaczego? Czy było to podyktowane prawem? Jakie były kary za złamanie tej zasady?
2. Zespół Akwarelle wykazywał duże wpływy ruchu hippisowskiego. Czy możesz mi coś więcej powiedzieć o ruchu hippisowskim w Polsce? Jak wyglądały represje państwowe w rzeczywistości (zakazy występów, przeszukania domów) ?
3. Jak wyglądała publiczność? Czy byli to przede wszystkim ludzie młodzi, czy też wszystkie grupy wiekowe? Jak to wyglądało z ich pochodzeniem społecznym? Czy jego muzyki słuchali ludzie wykształceni, pracownicy fizyczni, umysłowi?
4. Jak reagowali na niego inni muzycy? Czy próbowali go kopiować? Czy byli tacy, którzy wykazywali do niego niechęć?
5. Czeslaw często zmieniał swój styl. Jak ludzie na to reagowali? Czy na przykład późniejszy, elektroniczny Niemen był bardziej lubiany niż wczesny Niemen z wpływami wolnego Jazzu (Free Jazz)? Czy zmieniły się drastycznie cyfry sprzedażowe?
6. W jaki sposób mówiono o nim w gazetach, radiu i telewizji? Czy były media, które próbowały go oczernić? Czy byli dziennikarze, którzy wstawili się w jego obronie?
Wiem, że dużo jest tych pytań. Bardzo bym się cieszył, gdybyś mógł mi pomóc. Przypuszczam, że dużo znalazłbym w internecie i w gazetach, ale niestety nie mówię po polsku.