[N]

Niemen Aerolit

Forum fanów Czesława Niemena
Dzisiaj jest wt lut 07, 2023 16:17

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 402 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 23, 24, 25, 26, 27
Autor Wiadomość
PostZamieszczono: pn sty 16, 2023 22:32 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 28, 2011 20:48
Posty: 488
Dzień dobry , redaktor Jan Poleszczuk rozmawia z Józefem Skrzekiem , Antymosem Apostolisem , Jerzym Piotrowskim , rozmowa na początku roku 1974 , pismo Jazz , numer 6 rok 1974 ,
Redaktor : Zespół powstał w 1971 roku . W styczniu 1974 roku , po dwuletniej współpracy z Czesławem Niemenem - wrócili do nazwy SBB samodzielnie realizując własne koncepcje muzyczne
Antymos Apostolis : Muzyka , którą tworzymy wzbudzać może wiele kontrowersji . Nie jest to czysty jazz lub rock , lecz próba syntezy tych gatunków . Chcielibyśmy tworzyć muzykę własną . Ale to - jak na razie - jeszcze nam nie wychodzi
Józef Skrzek : Często porównuje się nasze propozycje do muzyki McLaughlina . Istotnie , jeszcze zbyt wyrażnie pozostajemy pod jego wpływem . Odpowiada nam klimat tej muzyki - lużnej syntezy wielu gatunków i stylów ,swobodna impresja . Jednakże , traktujemy to jako punkt wyjścia naszych własnych poszukiwań
Jerzy Piotrowski : Chodzi nam o to , aby była to nasza szczera wypowiedż muzyczna - tworzona intuicyjnie naturalna i niepowtarzalna
Redaktor : Wasza muzyka wywołuje wiele różnych ocen . Czy odbiór tych często nowatorskich poczynań radowała was - twórców ?
Józef Skrzek : Najczęściej słuchacze nastawieni są na nawał decybeli , free łomotu , agresywnego rocka . I nagle , kiedy zaczynamy grać spokojny , kontemplacyjny motyw , następuje konsternacja . Cisza . Potem ekspresyjny przeskok . Zaskoczenie , które panowało początkowo , ustępuje . I to nas najbardziej cieszy : kiedy trudne fragmenty odbierane są ze skupieniem , zaś ekspresyjne - ze spontanicznością . Wtedy każdy może wynieść z koncertu trochę refleksji : przecież muzyka może przenosić i wyrażać uczucia , i nastroje każdego słuchacza , i nie tylko twórcy
Redaktor : Kontakt z odbiorcą - słuchaczem można pogłębić posługując się słowem . Jednakże strona wokalna budzi jeszcze wiele zastrzeżeń
Józef Skrzek : Tak , zdaję sobie sprawę ,że nad poziomem wokalnym muszę dużo pracować To , co dotychczas nagrałem na płytach w pełni mnie nie satysfakcjonuje . Mimo instrumentalnego traktowania głosu , chciałbym aby mój śpiew wyraziściej i intensywniej przekazywał treść tekstu poetyckiego . I będę nad tym pracował
Redaktor : Wielką wagę przykładacie do wykorzystania możliwości wyrazowych aparatury transformującej dżwięk
Antymos Apostolis : Niestety , z braku środków finansowych , obecnie wykorzystujemy tylko "wah - wah" , które pozwala jedynie na zmianę barwy brzmienia instrumentów . Oczywiście w przyszłości - może już niedalekiej - zakupimy kilka takich urządzeń . Jest to znakomita możliwość penetracji nieznanych dotąd obszarów brzmieniowych
Józef Skrzek : Nieodzownym w naszej dalszej pracy jest mikser . W partiach , kiedy dynamika jest bardzo duża , tracimy kontrolę nad siłą brzmienia poszczególnych instrumentów . Jest to wielkie utrudnienie . Mikser może sprawniej pokierować proporcjami nagłośnienia , przez co podnieść walor muzyki , która pomimo dużej dynamiki nie straci wyrazistości i klarowności dżwięku , taką , szczególnie ważną dla mnie sprawą jest zakupienie dobrej aparatury wokalnej . Będzie ona pierwszoplanowym nabytkiem , gdyż strona wokalna , dotychczas nie najlepsza , jest także bardzo istotna w naszej muzyce
Redaktor : Ale wasze walory wyrazowe , to również poszerzenie składu instrumentalnego zespołu
Józef Skrzek : Oczywiście , będziemy rozwijać instrumentarium . Osobiście planuję wprowadzenie i pełne wykorzystanie możliwości organów Hammonda oraz innych elektronicznych instrumentów klawiszowych . Będziemy też od czasu do czasu nagrywać z innymi muzykami
Redaktor : Opieracie się na aranżacji pisanej czy pamięciowej ?
Józef Skrzek : Pomimo możliwości korzystania z zapisu ,aranżujemy pamięciowo . Notacja nie daje wszystkich niuansów artykulacyjnych , natomiast aranżacja pamięciowa , z dużymi fragmentami improwizowanymi , rozwija wyobrażnię muzyczną i pamięć słuchową
Jerzy Piotrowski : Ponadto ostateczna forma utworu - jego kształt muzyczny - rysuje się podczas koncertu , kiedy atmosfera na widowni wpływa na kształtowanie obrazu harmonicznego . Zależny on jest w równym stopniu od naszego nastroju jak również , od klimatu wspólnego zrozumienia ze słuchaczami . Sama forma koncertu , kilkudziesięciominutowej suity , wykrystalizowała się w bezpośredniej konfrontacji na estradzie . Ciągłe zmiany ekspresji , nastroju i dynamiki były spontanicznie przyjmowane na koncertach . I tak też pozostało
Redaktor : Co dała wam około dwuletnia współpraca z Niemenem - zarejestrowana na płytach w kraju i w Republice Federalnej Niemiec ?
Józef Skrzek : Nie chcieliśmy usłyszeć tego pytania . Ale skoro mamy zająć się tym tematem : Niemen - wyjaśnimy kilka istotnych spraw . Od chwili rozpoczęcia współpracy wzięliśmy się rzetelnie do pracy , jej efektem była podwójna płyta ...
Jerzy Piotrowski : ... która była w całości aranżowana przez Józefa , co nigdzie nie zostało wymienione i - zapłacone
Józef Skrzek : Współczesny aranż jest to , praktycznie rzecz biorąc , zupełnie nowa kompozycja , gdzie z prymitywnej melodii , dzięki twórczej pracy aranżera wyłania się nowe dzieło . Zdaje sobie z tego sprawę każdy kompozytor
Antymos Apostolis : Płyta nagrana dla Columbia Broadcasting System - "Oda do Venus" , jest również wynikiem aranżacyjnej pracy Józefa . Utwór tytułowy jest kompozycją wyłącznie jego
Józef Skrzek : Praca nad płytami "Marionetki" i "Requiem dla van Gogha" była ciężka . Włączenie Helmuta Nadolskiego , muzyka wrażliwego i grającego inną muzykę , w układy tonalne - było zadaniem trudnym . Wywiązaliśmy się z tego naszymi wspólnymi siłami
Jerzy Piotrowski : Powracając do płyty "Oda do Venus" , której program zrobiliśmy w przeciągu tygodnia - był to niewypał . Pojechaliśmy do Republiki Federalnej Niemiec z programem nie przegranym i wszystkie dopracowania robiliśmy już w studio . Oczywiście , nie wyszło to tak , jakbyśmy tego chcieli . Zespoły zachodnie pracują nad programem płyty po kilka miesięcy . McLaughlin pracował rok , a my - tydzień ...
Antymos Apostolis : Nad płytą , która miała być przebojowym wejściem na rynek zachodni . Nonsens i bzdura . I to tyle co pozostało nam ze współpracy z Niemenem . Moc doświadczeń , które pomogą nam uniknąć błędów i nieszczerości w dalszej , samodzielnej już pracy
Redaktor : Zatem , jakie są plany na przyszłość ?
Józef Skrzek : Ogólnie - nad formułą własnej muzyki : obecnie - przygotowujemy się do nagrania na żywo pierwszej płyty długogrającej ... Ale wiele naszych planów stoi jeszcze pod znakiem zapytania


Jurek


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostZamieszczono: sob sty 21, 2023 11:51 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 28, 2011 20:48
Posty: 488
Dzień dobry , redaktor Rafał Szczęsny Wagnerowski ,artykuł pod tytułem " Szukaj , burz i buduj czyli SBB " , pismo Radar numer 9. rok 1974 , data około maj 1974 rok ,
Redaktor :Zespół powstał na Śląsku w 1971 roku i rozpoczął swą działalność pod nazwą "Silesian Blues Band" . Tworzyła go trójka bliżej nie znanych ludzi : Józef Skrzek - gitara basowa , fortepian , harmonijka ustna , śpiew , Antymos Apostolis - gitara i Jerzy Piotrowski - perkusja .
Od początku swego istnienia zespół wzbudził duże zainteresowanie swą odmienną od innych grą agresywnego rocka , bluesa i jazzu . Podczas jednej sesji nagraniowej w Polskim Radiu nastąpiło przypadkowe spotkanie grupy z Niemenem . Tam właśnie szef zespołu - Józef Skrzek otrzymał propozycję gry w nowo utworzonym zespole niemenowskim . Nie miał on jednak zamiaru rozstawać się ze swymi wiernymi towarzyszami . Pociągnął więc ich za sobą i wraz ze znanym kontrabasistą jazzowym - Helmutem Nadolskim ( obecnie gra w "Sesji 72" ) stworzono nową grupę . Pod nazwą "Grupa Niemen" , ale bynajmniej nie w cieniu jej lidera , muzycy z powodzeniem występowali w Norwegii i Szwecji , Danii i Finlandii , Niemieckiej Republice Federalnej i Niemieckiej Republice Demokratycznej . Uczestniczyli w wielu międzynarodowych imprezach - w festiwalu "Rock and Jazz Now" w Monachium , "Jazz Bilzen " w Belgii i "Jazz Jamboree 72" w Warszawie . Polacy bez kompleksów wychodzili na estrady zagraniczne u boku tak znanych zespołów , jak "Jack Bruce Band" , "Curved Air" , "MC 5 " , "Wizzard" , "Charles Mingus Sextet" czy "John McLaughlin Mahavishnu Orchestra" . O tym okresie działalności Czesława Niemena i jego grupy pisało się na łamach wielu czasopism wielokrotnie i czytelnicy znają zapewne te sprawy .
Współpraca z Niemenem umożliwiła zespołowi zdobycie bogatych doświadczeń , ale odmienne koncepcje artystyczne członków grupy doprowadziły wreszcie do podjęcia decyzji o dalszej samodzielnej pracy i realizowaniu własnych założeń muzycznych . Osobowość Niemena coraz mocniej zaczęła krępować pozostałych członków grupy . Tak więc po powrocie z dłuższego tournee zagranicznego , nastąpiło od dawna zapowiadane rozstanie .
W ciągu pierwszych czterech miesięcy działalności grupa ćwiczyła intensywnie , czekając bez skutku na wyjazd do Skandynawii . Potem związali się z Agencją Koncertową Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego w Warszawie . Ich opiekunem został "ojciec polskiego beatu", znany działacz muzyczny - Franciszek Walicki . Grupa po raz pierwszy "poszła w Polskę" w styczniu bieżącego roku . Zespół przyjął wtedy oficjalną nazwę "SBB" i dewizę "Szukaj , burz i buduj" ( dotyczy to oczywiście pomysłów artystycznych ) . Rozpoczął się nowy etap działalności . Ich pierwszy debiut miał miejsce w imprezie pod nazwą "Musicorama Warmii i Mazur" w Olsztynie (wraz z "Old Timers" , "Duetem Gitar Klasycznych" i No To Co" ).
Póżniej przyszły występy w zastępstwie holenderskiej grupy "W ( litery nierozpoznane)" na części trasy XVII Musicoramy . Na początku lutego zaczęto montowanie nowego programu ( wyraz nierozpoznany) , a tuż po tym rozpoczęło się pierwsze dłuższe tournee z "Locomotivem GT" . Miałem przyjemność obejrzeć ich nietuzinkowy koncert w warszawskim kinie "Mazowsze" . Już dawno nie doznałem tak ( wyraz nierozpoznany ) przeżyć artystycznych , jak właśnie wtedy . Publiczność zgromadzona na sali zgotowała grupie długo niemilknącą owację i zmusiła ją do kilkakrotnych bisów . Na trasie doszło do zawiązania się przyjacielskich więzi między członkami obu grup . Dzięki staraniom Węgrów , już we wrześniu zespół "SBB" pojedzie na blisko dwumiesięczne występy do Budapesztu .
Pod koniec marca "SBB" wystąpił w kolejnej "Musicoramie" ( wraz ze szwedzką grupą "Guran" , "New Haven Jazz Ensamble" ze Stanów Zjednoczonych i "Old Metropolitan Jazz Band" z Krakowa ).
Z początkiem kwietnia "SBB" zaprezentował się ( wraz z Tomaszem Stańką ) na Pierwszych Polskich Targach Estradowych w Łodzi , a wkrótce potem udał się na występy po Polsce z węgierskim "Generalem" . Zespół otrzymał także propozycję od "Polskich Nagrań" na nagranie płyty "na żywo" podczas trwania ich koncertu w stołecznym klubie studenckim "Stodoła" . Utrwalono koncerty z dwóch wieczorów klubowych . Po przesłuchaniu taśm okazało się , że poziom techniczny jest całkiem niezły i przewyższa swą klasą ich poprzednie nagrania krajowe . Z obszernego materiału wybrano około 40 minut dobrej muzyki , będącej klasyczną formą bluesową . Suita zatytułowana Wizje SBB ( wieloczęściowa ) ma dwie partie wokalne : pierwszą - Odlecieć z wami i drugą - Erotyk 1 ( Tylko ciebie stworzyć nie mogę ).
Bezpośrednio po koncertach z "Generalem" grupa wyjechała do Niemieckiej Republiki Demokratycznej na dwa koncerty z serii "Jazz in der Kamer" ( nagrywane na żywo dla tamtejszego radia z udziałem czołówki niemieckich jazzmenów ) oraz występy w klubach młodzieżowych . Po powrocie do kraju , grupa wystąpiła na "Lubelskich Spotkaniach Wokalistów Jazzowych".
Podczas krótkich przerw między kolejnymi trasami krajowymi i zagranicznymi , zespół dokonuje również nagrań radiowych . Słuchając wielu utworów wykonywanych przez grupę stwierdzam , że najlepiej przyjmowane są przez publiczność takie pozycje , jak Złudzenia , Erotyk , Bitwy na obrazach czy Anioły . Te stosunkowo krótkie i komunikatywne utwory łączone są najczęściej na koncertach i podawane w dłuższej formie zorganizowanej , zwanej właśnie suitą . Występują w niej liczne udane improwizacje świadczące najdobitniej o walorach członków grupy .
Z okresu niemenowskiego nie pozostawili w swym programie nic. Ich plany repertuarowe są bardzo bogate . Pragną bowiem przygotować cały koncert na powiększony zespół i orkiestrę symfoniczną . Lubią i potrafią współpracować z innymi muzykami . Na pewien czas dobił do nich Jan Błędowski ( skrzypce , gitara , instrumenty klawiszowe , dawniej w grupie "Krzak" ) , który zdezerterował z nowej grupy Niemena . Być może uda się przyciągnąć do zespołu Zbigniewa Seiferta - świetnego skrzypka jazzowego .
Warto jeszcze dodać , aby obraz grupy był pełny , że muzycy z SBB żyją nad wyraz skromnie , inwestując niemal wszystkie zarobione przez siebie pieniądze w sprzęt . Całą aparaturę ( olbrzymie zamierzenie ) pragną skompletować w Polsce , polegając na zdolnościach elektroakustyka Grzegorza Manieckiego


Jurek


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostZamieszczono: sob sty 21, 2023 16:34 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 28, 2011 20:48
Posty: 488
Dzień dobry , wydawnictwa oczekiwane z Józefem Skrzekiem

1. Zapis koncertu w Siemianowicach Śląskich 11. stycznia 2023 roku w Piwnicy Artystycznej Archiwum , wystąpili Józef Skrzek , Bohdan Lizoń , Grzegorz Piętak . Oczekiwane jest wydawnictwo , płyty cd z zapisem tego koncertu

Wydawnictwa istniejące z Józefem Skrzekiem

1. Płyta cd , Józef Skrzek , Wojna światów , wydawnictwo Gad Records , rok wydania 2023 , 1 płyta cd


Zwyczaje


1. Strona T o r u ń , data wiosna 2014 rok , notatka pod tytułem Art Prog Festival : SBB
Redaktor : Opis wydarzenia : Art Prog Festival : SBB , support : Art Of Illusion
SBB w legendarnym składzie : Józef Skrzek ,Apostolis Anthimos i Jerzy Piotrowski , który od 1993 roku mieszka na stałe w Kanadzie, znów razem. Po 20 latach przerwy będzie to jedyna szansa, aby usłyszeć SBB w najsłynniejszym , oryginalnym składzie . W programie znajdą się klasyki z repertuaru SBB , łącznie z wykonywanym ostatni raz pod koniec 1979 roku "Ze słowem biegnę do ciebie"
Bilety : 80 złoty , 90 złoty w dniu koncertu
Data : 27.4.2014 19:00
Miejsce : Od Nowa , ulica Gagarina 37 a
Organizator : Akademickie centrum Kultury i Sztuki Od Nowa
2. Impreza muzyczna o nazwie "Musicorama" była w Polsce organizowana wielokrotnie w latach siedemdziesiątych , na "Musicoramie" wystąpili , Grupa Niemen z norweskim zespołem Juniphere Greene, z czechosłowackim zespołem Blue Effect , z zespołem ABC z wokalistką Haliną Frąckowiak , ze Skaldami , z zespołem Bemibem, z zespołem Stress , występ w Berlinie w koncercie Musicorama Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego wiosną , w marcu lub kwietniu 1973 roku . Czy wspólne występy węgierskiego zespołu Omega i Grupy Niemen były zorganizowane i nazwane jako Musicorama.
Polski zespół 74 Grupa Biednych występowali na zmianę z Czesławem Niemenem w Sopocie , w klubie Non Stop i w Gdańsku , w klubie Żak , w którym roku .
Zespół SBB w roku 1974 , na "Musicoramie Warmii i Mazur" , debiut SBB w Olsztynie , potem na XVII Musicoramie , na części trasy w zastępstwie holenderskiego zespołu , potem na następnej Musicoramie , między innymi 4 lutego 1974 roku w Krakowie
3. W roku 1973 zespół SBB występował wspólnie z zespołem Apokalipsa , w roku 1974 zespół SBB występował wspólnie z węgierskim zespołem Locomotiv GT , z węgierskim zespołem General , i na początku działalności zespół SBB występował wspólnie z zespołem Budka Suflera , z zespołem Test




Jurek


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostZamieszczono: pn sty 23, 2023 23:32 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 28, 2011 20:48
Posty: 488
Dzień dobry , w latach siedemdziesiątych i wcześniej w Polsce na estradach polskie zespoły muzyki młodzieżowej grały takie formy muzyczne , nazwane , suitami . Jest dokument w postaci wydawnictwa 2 płyty cd , Z archiwum Polskiego Radia , wydawnictwo Polskie Radio , rok wydania 2007 , wolumen szósty , Grupa Pakt , i kompozycja trwająca około 5. minut , kompozycja pod tytułem "Dookoła nas" , kompozycja Zbigniewa Wrzosa , kompozycja wieloczęściowa z rozbudowanym popisem solowym na perkusji w środku tej kompozycji , można powiedzieć , suita muzyczna.
Kompozycja Zbigniewa Wrzosa w wykonaniu Grupy Pakt , pod tytułem "Romantyczny świat ", zawiera wiele pomysłów muzycznych , możliwie , słychać w kompozycji granej przez zespół SBB , "Muzykowanie latem" . Takie różne skojarzenia są nieuniknione , można nie pisać , pisać. Ja zauważyłem wiele różnych pomysłów muzycznych wykonywanych na polskich estradach przez polskich muzyków w latach sześćdziesiątych i dalej , a potem te pomysły słychać w muzyce granej przez zespół SBB , przetworzone , i rozpoznawalne
2. Redaktor Roman Radoszewski w piśmie Panorama , numer 11. rok 1979 w artykule pod tytułem "SBB . Stagnacja ? Kontynuacja ? Ewolucja ? " opisuje koncerty SBB w Bytomiu jesienią 1979 roku ,
Redaktor : W ostatnim tygodniu pażdziernika ( 23 - 26.10.1979 ) w Miejskim Domu Kultury w Bytomiu miał miejsce cykl koncertów SBB . Nie byłoby w tym niczego wyjątkowego, gdyby nie fakt , że na zaskoczonych gości w hallu czekały stoiska z plakatami , zdjęciami , ba ! nawet ZACHODNIMI płytami grupy , po cenach przystępniejszych niż w komisach , choć w stanie fabrycznie nowym . Ta sprawnie zorganizowana akcja doszła do skutku dzięki staraniom Fan - Clubu SBB , działającego pod egidą studenckiego ośrodka "Pyrlik" w Bytomiu .
Bodaj po raz pierwszy polski meloman , przychodząc na koncert , miał możliwość nabycia w tak szerokim asortymencie materiałów reklamowych i płyt TEMATYCZNIE ZWIĄZANYCH z imprezą . Autoreklama ? Być może ... Czy nie należałoby jednak tego przedsięwzięcia uznać raczej za próbę wstrzyknięcia PROFESJONALIZMU w naszą miazmatyczną codzienność estradową ?

W piśmie Retro wspomnienia , numer 1. ( 35. ) rok 2023 o Irenie Jarockiej , polskiej piosenkarce ,
Redaktor : W 1969 roku wyjechała do Paryża
Redaktor : Na międzynarodowym Festiwalu w Rennes w 1970 roku zdobyła aż trzy nagrody
Redaktor : Jarocka przywiozła
Redaktor : nieznane w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej zwyczaje promocyjne
Redaktor : w 1974 roku
Redaktor : rozdawano torby z jej wizerunkiem


Redaktor Roman Radoszewski używa słów takich : "zaskoczonych gości" opisując ludzi , którzy przybyli na koncert SBB . Wszystkie materiały reklamowe na koncertach zespołu SBB były sprzedawane za pieniądze . W roku 1974 w Sopocie w czasie trwania Festiwalu Piosenki rozdawano torby z wizerunkiem Ireny Jarockiej bez żadnych żądań finansowych
3. Pismo Retro , numer 1. ( 99. ) , styczeń 2023 rok , redaktor GP , artykuł o Czesławie Niemenie ,
Redaktor : W prasie nazywano go ( zacytujmy łagodniejsze określenia ) : grafoman , spryciarz , dyletant , snob , błazen , kabotyn , kosmopolita , krzykacz , prorok , przebieraniec , świętokradca ...
Niemen miał zazdrośników także we własnym środowisku
Redaktor : Władza go nie cierpiała . Przez lata pokutowała decyzja jednego z prominentów : "Nie zabraniamy mu śpiewać , ale tego rodzaju muzyki nie popieramy "
Redaktor : o Czesławie Niemenie : fotograf Marek Karewicz : "tę nienawiść władzy do siebie"

W roku 1973 i w roku 1974 Józef Skrzek zajął stanowisko , jakie . Czy słowa Józefa Skrzeka o Czesławie Niemenie są , po prostu , jak o współpracowniku , z którym robił różne roboty , czy Józef Skrzek powtarza , przetwarza , słowa redaktorów , czy jednego z prominentów władzy . Józef Skrzek czy wychyla się , mówi , można poczytać .
Sposób , w jaki pisano o Czesławie Niemenie w latach 1966 do 1971 , czyli w czasie największej popularności , a sposób w jaki pisano o Józefie Skrzeku w latach 1974 do 1980 , czyli w czasie największej popularności . Są różnice w tych sposobach pisania o artystach
4. Józef Skrzek w rozmowie z redaktorem Pawłem Szałankiewiczem , pismo Wiadomości Siemianowice Śląskie , marzec 2013 rok ,
Redaktor : Śląsk był też kolebką bluesa ?
Józef Skrzek : Był i to jest fakt . Tu graliśmy bluesa , gdy gdzie indziej jeszcze na chlyb byb gadali

W piśmie Retro , numer 1. ( 99. ) , styczeń 2023 rok , redaktor AP pisze o przesłuchaniach do grupy bluesowej Stodoła w Warszawie , jak Ewa Bem miała szesnaście lat i weszła do klubu Stodoła w Warszawie na przesłuchanie do grupy bluesowej Stodoła , Ewa Bem śpiewała w tej grupie bluesowej , w marcu 1970 roku Ewa Bem otrzymała wyróżnienie na siódmym Festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu za śpiewanie pieśni pod tytułem "Summertime" , razem z grupą bluesową Stodoła
5. Józef Skrzek , słowa w książce o zespole SBB , słowa o zespole SBB w latach 1977 i dalej ,
Józef Skrzek : ciągle była żelazna kurtyna , a my byliśmy pionierami przechodzenia przez nią

Pismo Retro , numer 1. ( 99. ) , styczeń 2023 rok , redaktor GP ,
Redaktor : W 1963 roku 22 - letni Wojtek Młynarski napisał piosenki i wyreżyserował program "Ludzie to kupią" w kabarecie Hybrydy . Pojechali z nim na Ogólnopolski Przegląd Kabaretów Studenckich do Łodzi . Zdobyli nagrodę główną i wygrali wyjazd do Francji .
Wojciech Młynarski : Powiodło nam się we Francji , wracałem w poczuciu , że się podobaliśmy
6. Pismo Retro , numer 1. ( 99. ) , styczeń 2023 rok , redaktor GP o Czesławie Niemenie ,
Redaktor : Czesław Niemen : "Znajomi mówią : Stary , ty masz pozycję , ty masz chody"

Czesław Niemen w taki sposób mówił w rozmowie z redaktorem Krystianem Brodackim , pismo Argumenty , rok 1970 . Nawet Czesław Niemen nie miał takich chodów , takich pleców , jakie mieli muzycy zespołu SBB
7. Marek Gaszyński o Czesławie Niemenie , o kompozycji "Sen o Warszawie" ,
Marek Gaszyński : sprawił , że tysiące osób wzrusza się na jej dżwięk

Józef Skrzek poprosił Pawła Brodowskiego o tekst na przebój , Paweł Brodowski taki tekst napisał , tekst "Follow my dream" jesienią 1977 roku został nagrany . W dniu 6. marca 1978 roku zespół SBB i aktorki i aktorzy Teatru Wizji i Ruchu z Lublina mieli koncert w Katowicach , ja byłem na tym koncercie . Na finał koncertu zespół SBB wykonał kompozycję Józefa Skrzeka ze słowami Pawła Brodowskiego "Follow my dream" . Aktorki i aktorzy Teatru Wizji i Ruchu na estradzie , brawa publiczności , i aktorki i aktorzy w kierunku Józefa Skrzeka pokazują taki gest , jaki pokazywał Czesław Niemen i Helmut Nadolski , jest fotografia w książce Marka Gaszyńskiego pod tytułem : Niemen czas jak rzeka , strona 144 i strona 145 , brawa trwają , muzycy SBB zobaczyli co pokazują aktorki i aktorzy w ich kierunku ukłonili się i wyszli z estrady , żadnych bisów .
Tekst wielkiego przeboju Czesława Niemena "Sen o Warszawie " rok 1966 i tekst piosenki Józefa Skrzeka "Follow my dream" rok 1977 są tematycznie zbieżne , są o śnie
8. Pismo Retro , numer 1. ( 99. ) , styczeń 2023 rok , redaktor GP pisze o czerwcu 1967 roku , słowa Czesława Niemena ,
Redaktor : Czesław Niemen : Przyszedł czas koncertu , akurat byłem w dobrej formie , miałem dobry dzień . Wszyscy zgłupieli ! Publiczność oszalała , szła transmisja na żywo i wszyscy ludzie - ha ! ha ! ha ! - widzieli i słyszeli

Józef Skrzek mówi o czerwcu 1974 roku w Opolu , słowa Józefa Skrzeka w książce o zespole SBB ,
Józef Skrzek : zagraliśmy swoje "Wizje" , szaleństwo , owacje , amfiteatr zgłupiał

Ja w ekranie telewizora w czerwcu 1967 roku widziałem i słyszałem jak Czesław Niemen zaśpiewał "Dziwny jest ten świat" , transmisja była w czasie rzeczywistym w całości , i zapowiedż Czesława Niemena można było widzieć i słyszeć .
Występ zespołu SBB w 1974 roku w Opolu , o którym mówi Józef Skrzek nie był pokazywany w Polskiej Telewizji . W Polskim Radio był nadany jeden utwór z tego koncertu SBB , utwór "Figo fago " , ja słyszałem w Polskim Radio program trzeci , możliwie w roku 1974 lub dalej . Jest zbieżność słów Czesława Niemena i słów Józefa Skrzeka , słów o publiczności zgromadzonej w Amfiteatrze w Opolu .
Czesław Niemen o swoim występie w Opolu w 1967 roku : Wszyscy zgłupieli ! Publiczność oszalała , szła transmisja na żywo
Józef Skrzek o występie zespołu SBB w Opolu w 1974 roku : szaleństwo , owacje , amfiteatr zgłupiał . Zziajani wpadamy do garderoby , zadowoleni
9. Perkusista zespołu SBB , Jerzy Piotrowski w rozmowie z redaktorem Janem Poleszczukiem , pismo Jazz , numer 6 rok 1974 , Jerzy Piotrowski mówi o pracy muzyków zespołu Silesian Blues Band z Czesławem Niemenem w marcu 1973 roku , pracy wykonanej w Niemczech ,
Jerzy Piotrowski : był to niewypał

Gitarzysta zespołu SBB , Antymos Apostolis w rozmowie o pracy muzyków zespołu SBB w dniu 5 lipiec 1991 rok w Sopocie , słowa zapisane w książce o zespole SBB ,
Antymos Apostolis : Trochę niewypał . Jednak trudno było grać po Karin Stanek , która miała osiem bisów

Współpraca z Czesławem Niemenem opisana jako "niewypał" . Praca obok Karin Stanek opisana jako "trochę niewypał". Czesław Niemen i Karin Stanek, osobowości polskiej estrady i w spotkaniu z osobowościami polskiej estrady muzycy Jerzy Piotrowski i Antymos Apostolis , muzycy SBB swoją robotę nazywają "niewypałem"
10. Muzycy SBB wyrazili swoje poglądy na temat przebojowego wejścia na rynek w rozmowie z redaktorem Janem Poleszczukiem , pismo Jazz , numer 6 , rok 1974 ,
Jerzy Piotrowski : nie wyszło to tak , jakbyśmy tego chcieli
Antymos Apostolis : Nad płytą , która miała być przebojowym wejściem na rynek zachodni

Muzycy Grupy Niemen w marcu 1973 roku pracowali nad muzyką jeden tydzień czasu . Czesław Niemen jak pracował w Paryżu w roku 1966 nad swoim wielkim przebojem , kompozycją "Sen o Warszawie" , jest w piśmie Retro , numer 1. ( 99. ) , styczeń 2023 rok , redaktor GP,
Redaktor : Niemen zaś , zirytowany , w kilka godzin napisał inną muzykę . Michel Colombier przez noc zrobił aranżację i nazajutrz dokonali nagrań z jego orkiestrą
Redaktor o Czesławie Niemenie : załatwił u dyrektora wytwórni A - Z zgody na prawa i materiał muzyczny : podkłady orkiestry , aranżacje , chórki

Czesław Niemen w taki sposób w roku 1966 pracował nad swoim wielkim przebojem "Sen o Warszawie" , jedna noc , jeden dzień , robota zrealizowana . Muzycy towarzyszący Czesławowi Niemenowi w czasie 1971 do 1973 , muzyk Jerzy Piotrowski i muzyk Antymos Apostolis mówią , im potrzeba więcej czasu , aby zrealizować przebojowe wejście na rynek



Jurek


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostZamieszczono: wt sty 24, 2023 16:41 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 28, 2011 20:48
Posty: 488
Dzień dobry , pani redaktor Dominika Szczawińska rozmawia z Józefem Skrzekiem , radio em , data rozmowy 9.7.2020 , data emisji rozmowy w radio 13.7.2020 ,
Pani redaktor : Bardzo , bardzo serdecznie cię witam
Józef Skrzek : Bardzo serdecznie witam Dominiko
Pani redaktor : Powiedz mi czy to będzie nietakt , jeżeli z tygodniowym poślizgiem zanucę ci sto lat
Józef Skrzek : No jasne , nuć
Pani redaktor : Sto lat , sto lat , sto lat , Józku , serdecznie ci z radia em składamy życzenia wbrew wszystkiemu , że zamrożone koncerty , że pandemia , że dużo lęku i strachu wokół nas , świętujmy , powiedz mi , jak ty świętujesz , jak ty odpoczywasz , jak ty w niepewnych czasach się uśmiechasz do świata
Józef Skrzek : Indywidualnie było lepiej absolutnie tu w Michałkowicach na ojcowiżnie i z całą familią piękną , to jest wielki , wielki dar , nasza familia , córeczki , Karinka , Luisia , Ela , wnuczki , Julia , Lenka , no i małżonka Alinka
Pani redaktor : Same dziewczyny masz wokół siebie
Józef Skrzek : Same dziewczyny i więcej czasu dla moich sytuacjach chociaż czasami gdzieś tam się wybieramy , jak na przykład , w Sudety , do Marii Śnieżnej , w ostatnim czasie nagraliśmy razem w Portland w Recording Studio utwór o Marii Śnieżnej do którego słowa napisała Alina , ja to zagrałem i zaśpiewałem , nagrałem też troszeczkę , wiesz , innej muzyki , na przykład z Michałem Gierem nagrałem "Dwa księżyce" , utwór , inne jeszcze dwa utwory z Leśniczówki , w której bywałem przez dekadę , prawie że , też przygotowuję większe formy , o których ci powiem , ha
Pani redaktor : Czyli to jest czas twórczy , aktywny , to nie jest czas zamrożenia , to jest czas sięgania po to , co ci w sercu , w duszy gra i robienie tego po prostu
Józef Skrzek : No raczej tak , blokady są , nie da się ukryć to , że nie możemy grać dla publiczności tak bardzo realnie , no to nas troszeczkę tutaj wstrzymuje , trzeba zmienić w ogóle plany , tak się dzieje , przygotowuję nagrania z fizykami jądrowymi z Uniwersytetu Jagiellońskiego kreajszyn of element , nagrałem on -line w czasie , kiedy w ogóle byliśmy zamknięci . On - line nagrałem w katedrze , fragmenty fortepianowe i organowe , nowa wersja , nowa przestrzeń , jakby , w której trzeba się poruszać , żeby istnieć w ogóle , jakby tako , no i oczywiście marzę o tym , żeby jechać może w Sudety , może w Beskidy , w góry przede wszystkim , które są dla mnie niewielką emigracją jeśli chodzi o akustykę , jeśli chodzi o malarstwo , jeśli chodzi o naturę , Sudety mają więcej przestrzeni , że bardziej rozległe odległości , a Góra Igliczna i Maria Śnieżna to jest jakby się mówi czek point
Pani redaktor : Polskie góry , polskie krajobrazy , to wszystko jest na szczęście teraz dostępne , ale ty , homo wiator , pielgrzymujący po świecie całym , jak ty się czujesz , kiedy są zamknięte granice , kiedy za ocean , na przykład , polecieć nie można , kiedy twórcy , przyjaciele twoi , artyści , no , oczywiście , są na wyciągnięcie telefonu czy komputera , ale nie można być razem , bo nie możemy się ,no , nigdzie wybrać dalej , jak to , jak to widzisz, jak to przeżywasz
Józef Skrzek : No to jest ( wyraz nierozpoznany ) ciężka sprawa , rozumiesz , tutaj , na przykład mamy grać z SBB i nie możemy grać z perkusistą , Jurkiem Piotrowskim , który jest w Ilinoi , zobaczymy , jak z tego wyjdzie , chce jest propozycja , żeby zagrał Gabor Nemeth , no ale my gramy w oryginalnym składzie , z Jurkiem Piotrowskim , no zobaczymy , jak z tego wyjdziemy , no , tak samo , zaproszenie mam do studia Pink Noise w Aachen , też jeszcze nie wiem jak do tego się (wyrazy : dobrnę lub dorwę ) , może się powiedzie jakoś , no ale , tu bliżej troszeczkę , na przykład może człowiek już myślał nad tym , do Czech , ha , wreszcie nas wpuszczają , takie coś , co nastąpiło , bardzo dziwne , sztuczne i niepotrzebne i obyśmy jak najszybciej z tego wyszli , to są blokady , to są niepewności , to są jakieś strachy , brakuje nam tej swobody , takiego oddechu , że , bach , bierzesz i się nie przejmujesz , tak jak powiedziałaś , ale będę się starał żeby na przekór temu wszystkiemu być jednak gotowy do wędrówki
Pani redaktor : Józef Skrzek , proszę państwa , gotowy do wędrówki na przekór wszystkiemu , Józku , na koniec , ostatnia twoja teraz hamakowa , bo to "Rozmowy w hamaku" rada na odpoczynek w wakacje dwa tysiące dwudziestego roku , gdzie szukasz harmonii
Józef Skrzek : Harmonii , szukam przede wszystkim , jeśli chodzi o bliskość w rodzinie , jeśli chodzi o przestrzenie , no , to , ( wyrazy nierozpoznane ) w sudeckich terenach , ostatnio miałem też zaproszenie w Karkonosze , na Sosnówkę , gdzie jest niesamowita kaplica świętej Anny , no , to są takie przestrzenie dostępne właściwie na zasięg , miejski , nie chcę po prostu w tej chwili kombinować , żeby gdzieś tam jechać gdzieś do Jarosławca , gdzieś tam do Kołobrzegu starego , tam zresztą Alina pochodzi , chociaż niektórzy tam nas zapraszają , wolę być bliżej , bo to jest bardziej skupione , w tej chwili , a jeśli chcesz czegoś dokonać , musisz jednak mieć uwagę , i być jakby bliżej prawdy , a prawda jest taka , jak czuję, trzymam się wersji tej uczuciowej i trzymam się tego , że jestem gotowy do drogi
Pani redaktor : Józef Skrzek , bardzo ci dziękuję za spotkanie
Józef Skrzek : Dominika , bardzo ci dziękuję


Józef Skrzek mówi : jestem gotowy do drogi , Halina Frąckowiak śpiewa piosenkę pod tytułem "Bądż gotowy dziś do drogi" , piosenka w roku 1974 , słowa Marek Dudkiewicz , muzyka Katarzyna Gaertner


Jurek


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostZamieszczono: śr sty 25, 2023 0:08 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 28, 2011 20:48
Posty: 488
Dzień dobry , Jerzy Piotrowski , perkusista zespołu SBB mówi , słowa zapisane w książce o zespole SBB , książka SBB Wizje , autorzy Andrzej Hojn , Michał Wilczyński , wydawnictwo Sląska Witryna Muzyczna , Katowice 2003 rok , mówi o swoich uczuciach w listopadzie 1980 roku ,
Jerzy Piotrowski : Zapadła więc decyzja , że kończymy to
Jerzy Piotrowski : Emocjonalnie jednak było to bardzo głębokie i ciężkie , bo niemal dziesięć lat nie można wymazać jednym słowem - "dziękujemy"

Paweł Brodowski , który osobiście był razem z Czesławem Niemenem , Józefem Skrzekiem , Antymosem Apostolisem , Jerzym Piotrowskim w marcu 1973 roku w Monachium w Niemczech , słowa w rozmowie z redaktorem Jackiem Kurkiem , rozmowa w roku 2021 ,
Paweł Brodowski : Jak można nagrać płytę dla światowej wytwórni CBS i na , dzień po nagraniu oświadczyć , że my odchodzimy

Muzycy Józef Skrzek , Antymos Apostolis , Jerzy Piotrowski dzień po nagraniu płyty "Ode to Venus" co powiedzieli Czesławowi Niemenowi
2. Na stronie Józefa Skrzeka jest informacja o udziale Józefa Skrzeka w koncercie 16.11.2022 roku w Rzymie w Italii , czytam stronę Instytutu Pamięci Narodowej i jest na tej stronie opis koncertu , jaki był w Rzymie w Italii 16.11.2022 roku ,
Instytut Pamięci Narodowej :
Wystąpili :
część żydowska : Avraham Fried
część ukraińska : Kalush Orchestra - zwycięzca Eurowizji 2022 , Maria Karakevych
część polska : Piotr Rubik , Golec uOrkiestra , Andrzej Lampert , Grzegorz Kupczyk , Barbara Giewont , Izabela Szafrańska , Stanisław Plewniak , orkiestra i chór Filharmonii imienia Karola Szymanowskiego w Krakowie
3. Józef Skrzek w rozmowie z redaktorem Grzegorzem Sroczyńskim , pismo Gazeta Wyborcza , data 30.7.2011 ,
Józef Skrzek omawia , jak traktowani byli muzycy polscy na Zachodzie Europy w latach około siedemdziesiątych ,
Józef Skrzek : Muzycy z Polski często budzili wesołość . Rozstawiali wzmacniacze domowej roboty , jakieś poczciwe samodziały . Myśmy spotykali się z Pink Floyd , z Genesis i nie czuliśmy się jak Kopciuszek

Perkusista polskiego zespołu Trubadurzy ,Marian Litchman , w rozmowie z redaktorem , pismo Retro , numer 10. (36) , pażdziernik 2017 rok , mówi o roku 1972 ,
Marian Lichtman : Graliśmy na przykład na Olimpiadzie w Monachium obok Carlosa Santany
Marian Lichtman : Przyszedł do nas impresario i zaproponował osiedlenie się w Londynie

Perkusista polskiego zespołu Trubadurzy w rozmowie z redaktorem Marianem Mikulskim , pismo Retro , numer 2. ( 88. ) , data luty 2022 rok , rozmowa o występie Trubadurów na Olimpiadzie w Monachium w 1972 roku ,
Redaktor : Byliście też na Olimpiadzie w Monachium
Marian Lichtman : Odnieśliśmy tam sukces . Przed nami wystąpili Rolling Stones , a potem Santana . Do tej pory nie wiemy , czy oni byli naszym supportem , czy my ich ( śmiech ) . Koncert transmitowano na cały świat
4. Józef Skrzek w rozmowie z redaktorem Grzegorzem Sroczyńskim , pismo Gazeta Wyborcza , data 30.7.2011 ,
Redaktor : Dookoła co było ?
Józef Skrzek : Cepeliada . W latach siedemdziesiątych wszystko było "lalala" , od Opola do Sopotu . Czasami się ktoś wyłamał , ale wtedy miał pod górkę

W Polsce w latach sześćdziesiątych i dalej grali i śpiewali , taki zespól 74 Grupa Biednych . Jest płyta cd , wydawca Kameleon Records , wydawnictwo 2022 rok , dokument , jaki w Polsce grano rock progresywny

Strona y o u t u b e , koncert Niemena w Opolu w czerwcu 1971 roku ,
Internauta D o n P e d r o : Najlepszy okres rocka progresywnego , eksperymentalnego i psychodelicznego w Polsce
5. Józef Skrzek w rozmowie z redaktorem Grzegorzem Sroczyńskim , pismo Gazeta Wyborcza , data 30.7.2011 ,
Redaktor : Dookoła co było ?
Józef Skrzek : Cepeliada . W latach siedemdziesiątych wszystko było "lalala" , od Opola do Sopotu . Czasami się ktoś wyłamał , ale wtedy miał pod górkę

W Polsce w latach siedemdziesiątych w zespole Anawa śpiewał i grał Andrzej Zaucha. Jest płyta longplay , wydawca Kameleon Records , wydawnictwo 2023 rok , dokument jaki w Polsce grano rock progresywny . Opis wydawnictwa : przepełniona klimatami psychodelii i awangardy muzyka , wielkie rockowo - poetycko - psychodeliczne misterium

Strona y o u t u b e , koncert Niemena w Opolu w czerwcu 1971 roku ,
Internauta D o n P e d r o : Najlepszy okres rocka progresywnego , eksperymentalnego i psychodelicznego w Polsce
6. Muzycy zespołu SBB Szukaj Burz Buduj w roku 1974 preferowali kompozycje kolektywne, muzycy SBB byli przekonani o swojej słuszności i słuszności swoich idei kolektywizacji muzyki i taką praktykę stosowali .
Indywidualizm Czesława Niemena , w rozmowie z redaktorem Antonim Krupą w radio , mówi Antymos Apostolis , rozmowa w maju 2014 roku,
Redaktor : Zaczynaliście z Czesławem Niemenem . Od początku , kiedy słuchałem tych nagrań to odnosiłem wrażenie , że nie tyle Wy graliście muzykę Czesława Niemena , co Czesław Niemen śpiewał Waszą muzykę . Muzyka improwizowana i wyście tam zdecydowanie dla mnie , przynajmniej taki miałem odbiór , narzucali swoją koncepcję muzyczną , czy to tak było naprawdę , że właściwie Jego tematy były pretekstem do Waszych szaleństw , o tak bym to określił
Antymos Apostolis : Tutaj dużo pracy w to włożył Józek , aranżując te aranże , poniekąd gdzieś to ogólnie jako siła było nas trzech , a On był sam , no , gdzieś tam dominowaliśmy jednak tą energią , że jednak byliśmy mocni
Józef Skrzek : to nie ma co się czarować , po prostu Czesław ma swoją osobowość

Perkusista Jerzy Piotrowski w rozmowie z redaktorem Andrzejem Hojnem lub redaktorem Michałem Wilczyńskim , słowa są zapisane w książce o zespole SBB ,
Jerzy Piotrowski : Na "Ode to Venus" już nasza osobowość brała górę nad tym , co robiliśmy z Czesławem

Muzycy Józef Skrzek , Jerzy Piotrowski , Antymos Apostolis mówią o swoich kolektywnych kompozycjach , o osobowości Czesława Niemena i o " naszej osobowości" , czyli o osobowości zbiorczej , skolektywizowanej . Mówią o przewadze siłowej kolektywnej osobowości nad osobowością jednostki , Czesława Niemena


Jurek


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostZamieszczono: czw sty 26, 2023 17:59 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 28, 2011 20:48
Posty: 488
Dzień dobry , Czesław Niemen a zespół muzyków Silesian Blues Band , potem SBB Szukaj , Burz , Buduj .
Co dla Czesława Niemena zrobił Włodzimierz Sokorski , mówi o tym redaktor Dariusz Michalski w rozmowie w siedzibie Instytutu Pamięci Narodowej , rozmowa 12.2.2018 rok , z okazji rozmowy o książce pani doktor Karoliny Bittner , książka "Partia z piosenką, piosenka z partią",
Redaktor Dariusz Michalski : Sokorski doprowadził do tego , że w sześćdziesiątym siódmym roku na festiwalu w czerwcu , kiedy w regulaminie nie było ekstra nagrody prezesa Radiokomitetu , taką nagrodę dostał Czesław Niemen za swój "Dziwny jest ten świat" , nie tylko pieśń pokolenia , to jest song ponadczasowy , który wciąż mówi bardzo dużo , bardzo mądrze kolejnym pokoleniom . Proszę państwa , zrobił to , jakby nie było , no , wysoki funkcjonariusz partii , ale czy miał w sobie na tyle bezczelności , na tyle mądrości , na tyle diabolicznego humoru , trudno mi powiedzieć , ale zrobił , co zrobił . Mleko się wylało , i się okazuje , że pamiętamy o festiwalu z sześćdziesiątego siódmego roku i tak naprawdę , Niemen , jako ten bard wolności , młodzieżowej wtedy , już nic większego i ważniejszego nie powiedział , zakochał się w poetach i robił to co robił . Pamiętajmy Sokorskiemu tę jego odwagę , on za nią nie zapłacił od razu , zapłacił na pewno za jakiś czas , ale nie sądzę , że by to było z tym związane


W roku 1974 w piśmie Jazz numer 6 ukazuje się artykuł , i w tym artykule , muzyk towarzyszący przez jakiś czas Czesławowi Niemenowi mówi słowa o współpracy ,
Antymos Apostolis : Nonsens i bzdura . I to tyle co pozostało nam ze współpracy z Niemenem . Moc doświadczeń , które pomogą nam uniknąć błędów i nieszczerości w dalszej , samodzielnej już pracy


Włodzimierz Sokorski wykazał się odwagą , samodzielnie ustanowił swoją nagrodę dla Czesława Niemena , który wykazał się odwagą i zaśpiewał "Dziwny jest ten świat" w roku 1967 w Opolu na Festiwalu Polskiej Piosenki .
Muzyk towarzyszący Czesławowi Niemenowi przez jakiś czas mówi w 1974 roku o "nieszczerości" , i dwukrotnie w jednym zdaniu mówi słowo "nam" , o kolektywie muzyków SBB .
Włodzimierz Sokorski a Czesław Niemen , facet drugiemu facetowi przyznał rację , odwaga za odwagę .
Muzycy SBB , czyli kolektyw kilku muzyków mówią słowo "nieszczerość"


Jurek


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostZamieszczono: śr lut 01, 2023 11:07 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 28, 2011 20:48
Posty: 488
Dzień dobry , w latach trwania Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej artystki i artyści robiąc swoją robotę , czy interesują się sprawami polityki , profesor Jerzy Eisler , pani doktor Karolina Bittner , redaktor Dariusz Michalski w siedzibie Instytutu Pamięci Narodowej w dniu 12.2.2018 na spotkaniu z okazji rozmowy o książce pani doktor Karoliny Bittner "Partia z piosenką , piosenka z partią" , mówi , o swojej wiedzy o zależnościach sztuki i polityki w czasie trwania Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej ,
Profesor Jerzy Eisler : Dzisiaj , można powiedzieć , w Polsce , ja się nie interesuję polityką , ja się interesuję filmem , sportem , muzyką , rybołówstwem , wędkarstwem , czym sobie kto wpisze , tym się może interesować , jest to możliwe . Takie samo zdanie w okresie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej nie miało sensu . Wszystko bez wyjątku było polityką , kultura , sport , religia

Pani doktor Karolina Bittner : temat ten muzyczny i jeszcze z perspektywy partii a nie na przykład z perspektywy tylko i wyłącznie samej sztuki , samej działalności artystycznej , przede wszystkim dlatego , ze czytając różne wywiady , biografie , autobiografie artystów często spotykałam się z pewnymi motywami , które były powtarzane , pewne opowieści często się pojawiały , że partia czegoś zabraniała , partia coś kazała , w związku z tym postanowiłam zadać sobie trud , sprawdzenia od strony dokumentów partyjnych , czyli Wydziału Kultury Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej , jak to rzeczywiście wyglądało , jakie wytyczne do poszczególnych gatunków w poszczególnych dekadach i w poszczególnych dziedzinach showbiznesu partia wymyśliła i jak wyglądała ich realizacja

Redaktor GP , pismo Retro , numer 1. ( 99. ) rok 2023 , artykuł o Czesławie Niemenie ,
Redaktor : Władza go nie cierpiała. Przez lata pokutowała decyzja jednego z prominentów :"Nie zabraniamy mu śpiewać , ale tego rodzaju muzyki nie popieramy"

Paweł Brodowski , obecny przy nagrywaniu płyty Czesława Niemena "Ode to Venus" , rozmowa z redaktorem Jackiem Kurkiem , rozmowa w roku 2021 ,
Paweł Brodowski : Wiem , że było takie parcie , że Józek musi tutaj zaistnieć jako solista

Czytam rozmowę redaktora Jana Poleszczuka z Józefem Skrzekiem , Jerzym Piotrowskim , Antymosem Apostolisem prowadzoną na początku roku 1974 roku, pismo Jazz, numer 6, rok 1974. W tej rozmowie muzycy SBB mówią o wspólnych realizacjach z Czesławem Niemenem . Takie słowa , jakie powiedzieli Józef Skrzek , Jerzy Piotrowski , Antymos Apostolis są mówione , bo "partia czegoś zabraniała , partia coś kazała" . Muzycy SBB mówiąc szczerze o swojej udanej współpracy z Czesławem Niemenem , nie byliby popierani przez partię . Czytam tak zwaną krytykę czasu współpracy z Czesławem Niemenem . Czy poprzedni współpracownicy Czesława Niemena mówili w sposób krytyczny o swojej współpracy z Czesławem Niemenem . Czy specjaliści propagandy zdołali kogoś przekonać , namówić do skrytykowania Czesława Niemena. Czy tylko muzycy SBB dali się przekonać specjalistom propagandy i zgodzili się wyrazić krytycznie o swojej współpracy z Czesławem Niemenem . O swojej pracy , przecież muzykowanie jest zajęciem dla Józefa Skrzeka , Antymosa Apostolisa , Jerzego Piotrowskiego , czym , jest muzykowanie dla muzyków SBB . W ogóle myśląc o wszystkich artystkach , artystach współpracujących z Czesławem Niemenem , czy ktokolwiek o tym czasie mówił słowo "nonsens" , słowo "bzdura" , słowo "niewypał" , słowa "nie wyszło" , słowa "tematem : Niemen". A co to , Czesław Niemen to temat do omówienia , czy kolega , współpracownik branżowy . Jasnym jest , muzycy SBB dali się namówić na mówienie takich wyrazów o czasie współpracy z Czesławem Niemenem . Do tego mówili jeszcze słowa "nasza szczera wypowiedż" , i słowa , muzycy SBB chcą unikać nieszczerości . I błędów . Po prostu , słowo w słowo , "okres błędów i wypaczeń " , są to słowa znanych polskich polityków , zostało powiedziane przez muzyków SBB o czasie współpracy z Czesławem Niemenem . I cytat z wiersza Włodzimierza Majakowskiego , wiersza pod tytułem "Włodzimierz Iljicz Lenin" , wiersza z 1924 roku ,
Włodzimierz Majakowski : Jednostka - bzdurą
Włodzimierz Majakowski : choćby i wielką była figurą

Cytat , czyli nazwanie czasu wspólnej pracy z Czesławem Niemenem "bzdurą " . Czesław Niemen jest wielką figurą .

Samodzielne propozycje muzyczne SBB były popierane przez Macieja Szczepańskiego , przewodniczącego Komitetu do spraw Radia i Telewizji w latach 1972 do sierpnia 1980 , członka Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej . Muzyka Józefa Skrzeka grana przez zespół SBB obecna w Polskiej Telewizji w czasie programu o największej oglądalności i przez wiele , wiele lat , początek 1975 do 1982 , z przerwą w stanie wojennym w Polsce , kompozycja "Cięcie" nadawana w Polskiej Telewizji w całości i we fragmencie . Kompozycja Józefa Skrzeka "Cięcie" była obecna non-stop w Telewizji Polskiej , w czasie największej oglądalności . Nadawanie tej muzyki nie jest sytuacją , coś się udało , kogoś ważnego udało się przekonać , jakoś się udało , coś się wytłumaczyło , jakieś nieformalne coś , ale , ale , muzyka Józefa Skrzeka , kompozycja "Cięcie" była nadawana w Polskiej Telewizji od około stycznia 1975 roku do około jesieni 1982 roku , z przerwą w grudniu 1981 do , około lata 1982 roku, w czasie największej oglądalności Polskiej Telewizji , w najbardziej oglądanym programie telewizyjnym . Kompozycja Józefa Skrzeka "Cięcie" nadawana w całości i we fragmencie była podstawą dżwiękową polskiej nowoczesności propagowanej w Polskiej Telewizji . Akceptował Maciej Szczepański i było słychać . W Studiu 2 była muzyka grana przez SBB , w Studiu 2 nie było Czesława Niemena , o ile sobie przypominam, co widziałem , słyszałem.
W rozmowie z redaktorem Janem Poleszczukiem muzycy SBB przeważnie mówią o sobie w liczbie mnogiej , w taki sam sposób zwracają się do siebie ludzie wtedy należący do Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej . Muzycy SBB , czy swoje własne zdania zamienili na kolektywne mówienie "my" . Mówienie o sobie jako o kolektywie jest sprawdzoną metodą stosowaną w czasach Rewolucji Pażdziernikowej w Rosji , gdy własność prywatna stawała się własnością kolektywu.
Zupełną nowością w tej rozmowie jest omawianie kto jest kompozytorem , i w ogóle co robi kompozytor .
Pierwszych dziesięć kompozycji Czesława Niemena i dalej , pierwszych dziesięć kompozycji Józefa Skrzeka . Muzycy SBB usiłują powiedzieć , oni są prawdziwymi twórcami prawdziwej muzyki , razem tworzą muzykę na estradzie podczas koncertu , i jest skomplikowana taka czynność , wymagająca wielkich umiejętności grania na instrumentach oraz wyczuwania różnych uczuć , odbiorców , współpracowników . Józef Skrzek sugeruje ,efekt pracy kompozytora muzyki jest "prymitywną melodią" .
Muzycy SBB krytykują , co było , a o sobie mówią jako o nowoczesnych twórcach muzyki , muzyka nowoczesna jest kolektywna , tworzona na estradzie . Więc , co było , to prymitywne , a co proponuje zespół SBB jest nowoczesne , skomplikowane .

Jest możliwa do wysłuchania i obejrzenia rozmowa w siedzibie Instytutu Pamięci Narodowej , rozmowa opublikowana 2 sierpnia 2022 roku , dyskusja " Granice muzyki - granice wolności",
Pani doktor habilitowana Beata Bolesławska - Lewandowska : idee przed wojną dotyczyły rzeczywiście całej sfery związanej z upowszechnianiem muzyki , rzeczywiście bardzo mocno to kompozytorzy przed wojną odczuwali , że trzeba coś zrobić , żeby edukować muzycznie społeczeństwo , może w ten sposób , natomiast , dlatego tak , w pewnym sensie , te idee socrealistyczne , zanim padło hasło socrealizmu pod koniec lat czterdziestych , to rzeczywiście była ofensywa umasowienia muzyki , upowszechnienia muzyki , z tym , że rzeczywiście ta formuła powojenna całkowicie wypaczyła to przedwojenne rozumienie upowszechniania muzyki , podczas gdy przed wojną starano się przybliżyć , właśnie upowszechniać tę muzykę wysoką , rzeczywiście , i artystycznie wartościową , to po wojnie władze chciały , żeby to po prostu kompozytorzy zaczęli pisać prosto , i żeby to kompozytorzy obniżyli w pewien sposób swoje loty , żeby ten ich język muzyczny był zrozumiały dla tych niewykształconych , tych mas "nowego socjalistycznego człowieka"
Redaktor Mirosław Biełaszko : Tu chodziło o sztukę , a tu o politykę
Pani doktor habilitowana Beata Bolesławska - Lewandowska : Tak ,o budowanie nowej rzeczywistości

Więc po wojnie , czyli po 1945 roku " władze chciały , żeby to po prostu kompozytorzy zaczęli pisać prosto , i żeby to kompozytorzy obniżyli w pewien sposób swoje loty , żeby ten ich język muzyczny był zrozumiały dla tych niewykształconych, tych mas "nowego socjalistycznego człowieka", a w roku 1974 Józef Skrzek mówi o takich tendencjach w muzyce , a muzyka grana przez zespół SBB burzy te schematy narzucone przez władze w latach 1945 i dalej , i proponuje nowoczesność , skomplikowaną muzykę , edukującą słuchaczy , według słów pana Edwarda Gierka, powiedzianych w roku 1959,
Pan Edward Gierek : Jesteście na Śląsku . Nasza młodzież uczy się i pracuje

Józef Skrzek mówiąc o tym , co robią kompozytorzy , wskazał na związek polityki z muzyką



Jurek


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostZamieszczono: czw lut 02, 2023 12:32 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 28, 2011 20:48
Posty: 488
Piosenka pod tytułem "Arlekin" , śpiewa Jerzy Połomski ,kompozycja Emil Dimitrow , gra zespół instrumentalny Leszka Bogdanowicza , rok 1967 , płyta Polskie Nagrania , czas 3'00" do 3'03" i czas 3'45" do 3'50"

Kompozycja pod tytułem "Odchod" , kompozycja Józef Skrzek , gra zespół SBB , rok 1977 , płyta longplay Supraphon , czas 16'37" i dalej

Jest ten sam układ nut
2. Płyta SBB pod tytułem "Nowy horyzont" , nagrana w 1974 roku , wydawnictwo w roku 1975 , kierownik zespołu SBB , Józef Skrzek , na tej płycie pokazał jak bardzo muzyka zespołu SBB jest podobna do muzyki uznanego zespołu Mahavishnu Orchestra , i kompozycja uznanego kompozytora Fryderyka Chopina jest opisana na płycie jako kompozycja kolektywna trzech muzyków ; Józefa Skrzeka , Antymosa Apostolisa , Jerzego Piotrowskiego . Kompozytor Józef Skrzek na tej płycie również pokazał , jak bardzo muzyka grana przez zespół SBB , jest podobna do kompozycji , którą można było usłyszeć w kinie , w czasie trwania Polskiej Kroniki Filmowej , w roku 1973 , w grudniu , Polska Kronika Filmowa numer 51 A , rok 1973 , i jak bardzo muzyka grana przez zespół SBB jest podobna do kompozycji , którą można było usłyszeć w kinie , w czasie trwania Polskiej Kroniki Filmowej w roku 1974 , w kwietniu 1974 roku , Polska Kronika Filmowa numer 13 B , rok 1974 . Kierownik zespołu SBB , Józef Skrzek na tej płycie mówił poezje poety Juliana Mateja , poezję o czasie zagrożenia życia , spowodowanym decyzjami urzędowymi .Muzycy SBB pokazują , pod jak silnym wrażeniem są tej poezji Juliana Mateja , aż po prostu grają mało co , aby , aby , coś słychać , tak wielkie wrażenie wywarła na nich poezja Juliana Mateja . Muzycy zespołu SBB na tej płycie usiłowali udowodnić , to zespół SBB niesie wolność , wolność jest z nimi , i zespół SBB wszystkim proponuje wolność . Płyta SBB "Nowy horyzont" . Ja byłem na koncercie zespołu SBB 11.11.1974 roku , zespół SBB grał kompozycję "Wolność z nami" w całości , wcale nie było wiadomo , o kim , o czym grają , żadnych słów , po prostu zagrali strukturę muzyczną , jak Józef Skrzek zagrał muzykę Fryderyka Chopina , to wstał ze stołka przed pianinem i wyszedł z estrady , światła się w sali zaświeciły , publiczność , wyszliśmy z sali , żadnych braw , żadnych bisów . Natomiast spore brawa w trakcie trwania koncertu zespół SBB usłyszał po zagraniu kompozycji , kiedy w trójkę zasuwają porządny rock . Pomyślałem , większe brawa zespół SBB otrzymuje za porządne granie rocka , w ogóle żadnych braw zespół nie otrzymuje , jak jeden muzyk , Józef Skrzek gra muzykę Fryderyka Chopina i na finał rockowego koncertu .
Wtedy , w czasie nagrywania tej płyty , czyli płyty "Nowy horyzont" zespół SBB już nagrał takie trzy kompozycje ;
Kompozycja "Obraz po bitwie" , ta kompozycja była w Polskiej Telewizji w grudniu 1974 roku w dniu powszednim , około , po godzinie 21:00 , na ekranie zespół SBB wykonywał tą kompozycję , muzyka z taśmy nagranej w Niemieckiej Republice Demokratycznej ,
Kompozycja "Memento z banalnym tryptykiem" , nagrana w roku 1971 ,
Kompozycja "Ku pamięci" , nagrana w Polskim Radio w roku 1974 , i w roku 1974 , lub 1975 była ta kompozycja słyszalna w Polskim Radio program trzeci ,

Przed zakupieniem płyty SBB "Nowy horyzont" w roku 1975 wiedziałem , słyszałem , jak brzmi kompozycja "Obraz po bitwie " i jak brzmi kompozycja "Ku pamięci" . Potem , perkusista zespołu SBB , Jerzy Piotrowski mówi , płyta nagrana w studio przez zespół SBB , tak , jak muzyk to odczuwa , to wcale nie "Nowy horyzont" , ale dopiero w roku 1980 zespół w studio nagrał płytę , która spełnia oczekiwania Jerzego Piotrowskiego .
Płyta SBB "Nowy horyzont" , ważniejsze dla muzyków okazały się różne oddziaływania na publiczność , czy w jaki sposób zespół SBB był zamotany przez dyrektora wytwórni z Zachodniej Europy , były "obiecanki - cacanki" dla zespołu SBB , o możliwym nagraniu płyty dla ważnej wytwórni z Zachodniej Europy , wytwórni Columbia Broadcasting System , niż , po prostu , zajęcie się swoją robotą , porządnym graniem rocka , na takie granie było znaczne oczekiwanie publiczności , rzeczywiste .
Porządny rock w wydaniu SBB , kompozycja "Obraz po bitwie " nagrana w roku 1974 , kompozycja "Memento z banalnym tryptykiem " wersja nagrana w roku 1971 , kompozycja "Ku pamięci" , nagrana w roku 1974 , i te trzy kompozycja na płytę studyjną w roku 1974 i dalej , i po prostu , zwyczajnie , po ludzku ,nadawały się na pierwszą płytę studyjną zespołu SBB , w tych utworach , to jest "Obraz po bitwie " , "Memento z banalnym tryptykiem" nagrana w roku 1971 , "Ku pamięci" , porządni instrumentaliści grają porządny rock , słychać . Po zakupieniu płyty SBB Nowy horyzont w roku 1975 i po wysłuchaniu tej płyty , pomyślałem , na pierwszej płycie studyjnej zespołu SBB raczej oczekiwałem więcej rocka .
Natomiast rzeczywistość , motanie , efekty motania zespołu SBB przez dyrektora firmy Columbia Broadcasting System , słychać , po prostu . Część z tych utworów , które są na płycie SBB Nowy horyzont , była nagrana w Polsce i przedstawiona dyrektorowi firmy wydawniczej Columbia Broadcasting System , rozmowy były prowadzone w Republice Federalnej Niemiec , w celu wydania tej muzyki na płycie longplay , czy singiel , jako wydawnictwo Columbia Broadcasting System w Republice Federalnej Niemiec , ale nie . Dyrektor firmy wymagał ,co wymagał , i muzycy SBB usiłowali się podporządkować wymaganiom dyrektora firmy Columbia Broadcasting System, ale pomimo wysiłku zespołu SBB , dyrektor Columbia Broadcasting System i Józef Skrzek nie doszli do porozumienia .
Wcześniej , jak sobie z takimi problemami radził Czesław Niemen , jak powiedział Czesław Niemen w roku 1966 "od Sasa do Lasa ", mówiąc o propozycji francuskiego poety , Pierre Delanoe , który Niemenowi proponował swój tekst , a więc swoją koncepcję tekstu "Sen o Warszawie". Niemen nie przyjął propozycji francuskiego poety , bo uznał , jest ta propozycja "od Sasa do Lasa", czyli po prostu zgromadzone w jednym sprzeczne rzeczy , i opracował wspólnie z Markiem Gaszyńskim i Michaelem Colombierem piosenkę , która jest rozpoznawalna po pierwszym takcie , kompozycję "Sen o Warszawie" . Niemen nie dał się zamotać przez francuskiego poetę , opracował coś własnego .
SBB na płycie "Nowy horyzont" w ogóle nie są rozpoznawalni , mówią otwarcie , usiłują wmówić jak bardzo są zamotani przez muzyków zespołu Mahavishnu Orchestra , jak bardzo są pod wpływem Fryderyka Chopina , jak bardzo są pod wrażeniem poezji Juliana Mateja , jak Józef Skrzek mówi poezje Juliana Mateja , to muzycy SBB z wrażenia grają niewiele, jak są pod wrażeniem różnej muzyki , którą wcześniej można było usłyszeć w kinie w czasie trwania Polskiej Kroniki Filmowej . Czytałem jedną opinię o popisie gitarowym Antymosa Apostolisa , w kompozycji "Na pierwszy ogień" , jak bardzo ten popis gitarowy jest podobny do jakiegoś popisu gitarowego kogoś . Gdzie na tej płycie jest coś własnego zespołu SBB . Józef Skrzek opisując płytę SBB "Nowy horyzont" , jest "wyrazem upodobań , dążeń , i myśli młodych ludzi siódmej dekady XX wieku" , są te słowa na okładce płyty SBB Welcome. W książce o zespole SBB autorzy ,Andrzej Hojn i Michał Wilczyński o płycie zespołu SBB napisali słowa : " płyta broni się " . Płyta broni się , najgłośniejszy zespół rockowy w Polsce w roku 1974 , a płyta broni się , przed czym , przed kim się broni . Brak jednoznaczności , porządni instrumentaliści grają porządnie rocka , ale takie oczekiwania były rzeczywiście , a pierwsza płyta studyjna SBB "Nowy horyzont" , jak przybycie i przebywanie w nieprzyjaznym urzędzie
3. Piosenka "Freedom with Us " , nagrana na płycie SBB w roku 1978 , na płycie "Follow my dream" , to nie jest piosenka buntu , piosenka "Freedom with Us" to jest piosenka akceptacji



Jurek


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostZamieszczono: pt lut 03, 2023 10:57 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 28, 2011 20:48
Posty: 488
Dzień dobry , Józef Skrzek w rozmowie z redaktorem Janem Poleszczukiem , pismo Jazz , numer 6, rok 1974 ,
Józef Skrzek : Współczesny aranż jest to, praktycznie rzecz biorąc, zupełnie nowa kompozycja, gdzie z prymitywnej melodii , dzięki twórczej pracy aranżera wyłania się nowe dzieło . Zdaje sobie z tego sprawę każdy kompozytor


W Polsce w roku 1949 roku , w dniach 5 do 8 sierpnia , w Łagowie Lubuskim odbyła się Konferencja Kompozytorów i Krytyków Muzycznych , pani doktor habilitowana Beata Bolesławska - Lewandowska , pracująca jako pracownik naukowy w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk na spotkaniu w siedzibie Instytutu Pamięci Narodowej mówi o znaczeniu tej konferencji w polskim życiu muzycznym , spotkanie emitowane na stronie y o u t u b e , data 2.8.2022 rok mówi o tej konferencji ,
Profesor doktor habilitowany Krzysztof Brzechczyn : wprowadzenie realnego socjalizmu w muzyce w powojennym PRL - u
Profesor doktor habilitowany Krzysztof Brzechczyn : w sierpniu roku tysiąc dziewięćset czterdziestego dziewiątego odbyła się Konferencja w Łagowie Lubuskim , i tam również zadekretowano oficjalnie socrealizm w muzyce , jak to przebiegało , co można tutaj powiedzieć o tym procesie podporządkowania twórców , jaka była reakcja samych twórców na tę propozycję władz
Pani doktor habilitowana Beata Bolesławska - Lewandowska : władze chciały , żeby to po prostu kompozytorzy zaczęli pisać prosto , i żeby to kompozytorzy obniżyli w pewien sposób swoje loty , żeby ten ich język muzyczny był zrozumiały dla tych niewykształconych , tych mas "nowego socjalistycznego człowieka"
Redaktor Mirosław Biełaszko : Tu chodziło o sztukę , a tu o politykę
Pani doktor habilitowana Beata Bolesławska - Lewandowska : Tak , o budowanie nowej rzeczywistości

Na tej konferencji nakazano , w roku 1949 , aby polscy kompozytorzy zaczęli pisać prosto . Władze ograniczyły wolność kompozytorów , sztuka miała być wykorzystywana do celów propagandowych . Zjawisko takie nazywa się realizmem socjalistycznym , lub socrealizmem . Przyjmuje się , zorganizowanie w roku 1956 w Warszawie Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień oznaczało niekontynuowanie nakazów Konferencji w Łagowie Lubuskim .

W Polsce w roku 1974 już zapomniano o socrealiżmie , o nakazie władzy , jak kompozytorzy mają komponować , a Józef Skrzek w roku 1974 przypomina o takim nakazie, i w jaki sposób przypomina



Jurek


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostZamieszczono: pn lut 06, 2023 13:20 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 28, 2011 20:48
Posty: 488
Dzień dobry , kompozycje nagrane wspólnie przez Czesława Niemena , Józefa Skrzeka , Antymosa Apostolisa , Jerzego Piotrowskiego , Helmuta Nadolskiego , Andrzeja Przybielskiego . W dniu 2. listopad 1975 rok w Polskiej Telewizji emitowany był program pod tytułem 100 pytań do Czesława Niemena . Miesiąc wcześniej w programie 100 pytań do Adama Hanuszkiewicza pani redaktorka zapytała Adama Hanuszkiewicza , kogo wybiera na bohatera następnego programu , Adam Hanuszkiewicz bez wahania mówi: Czesław Niemen . Taki był zwyczaj , bohater jednego programu miał prawo wyboru bohatera następnego programu . W programie z Czesławem Niemenem nie zadano takiego pytania .
Rozmowa z Czesławem Niemenem w 1975 roku :
Jeden pan : Kto cię najbardziej zbulwersował albo zmobilizował z wypowiedzi w prasie?
Czesław Niemen : Ha , trudne pytanie , o tyle trudne , że właściwie tak bardzo mało jest krytyków , krytyków znawców , natomiast mogę powiedzieć , że do moich poszukiwań dalszych w bardzo dużej mierze przyczynił się tu obecny pan Andrzej Wróblewski , w swoim czasie trochę napadając na mnie , zresztą wtedy już rozumiałem , że miał rację
Jeden pan : Czy to znaczy w sensie pozytywnym , a czy
Czesław Niemen : W sensie negatywnym , jest dużo kry , krytykantów , powiedziałbym
Jeden pan : Ale czy ktoś cię jakoś specjalnie zdenerwował
Czesław Niemen : No , tak , wielu , wielu , ale co , czy mam podać nazwiska
Jeden pan : Chętnie bym usłyszał
Czesław Niemen : Na przykład pan Dariusz Michalski


W roku 2003 Czesław Niemen w rozmowie z panią redaktor Ewą Likowską , pismo Przegląd,
Czesław Niemen : po prostu grałem swoje

Czesław Niemen w roku 2003 w Polskim Radio ,
Czesław Niemen : Spotkałem się ze zdaniem muzyków ze mną pracujących - iż to oni tworzą moją muzykę , a nie ja , że jestem tam tylko dodatkiem , jako wokalista . Szczerze mówiąc , bardzo mnie to denerwowało


Redaktor Dariusz Michalski nie negował , kto skomponował muzykę Czesława Niemena .
Muzyk Helmut Nadolski nie negował , kto skomponował muzykę Czesława Niemena.
Muzyk Andrzej Przybielski nie negował , kto skomponował muzykę Czesława Niemena .
Co mówili o kompozycjach Czesława Niemena muzycy Józef Skrzek , Antymos Apostolis , Jerzy Piotrowski . Rozmowa z redaktorem Janem Poleszczukiem , pismo Jazz , numer 6. , rok 1974,
Józef Skrzek : Niemen , wyjaśnimy kilka istotnych spraw . Od chwili rozpoczęcia współpracy wzięliśmy się rzetelnie do pracy , jej efektem była podwójna płyta ...
Jerzy Piotrowski : ... która była w całości aranżowana przez Józefa , co nigdzie nie zostało wymienione i - zapłacone
Antymos Apostolis : Płyta nagrana dla Columbia Broadcasting System - "Oda do Venus" , jest również wynikiem aranżacyjnej pracy Józefa . Utwór tytułowy jest kompozycją wyłącznie jego
Józef Skrzek : Praca nad płytami "Marionetki" i "Requiem dla van Gogha " była ciężka . Włączenie Helmuta Nadolskiego , muzyka wrażliwego i grającego inną muzykę , w układy tonalne - było zadaniem trudnym . Wywiązaliśmy się z tego naszymi wspólnymi siłami


Kompozycja "Requiem dla van Gogha" jest kompozycją Helmuta Nadolskiego.
Paweł Brodowski ,w rozmowie z Tomaszem Jaśkiewiczem i redaktorem Henrykiem Bugalskim , Polskie Radio Trójka , 19.4.2017 ,
Redaktor : Grupa Niemen
Tomasz Jaśkiewicz : SBB , jasne , no i wtedy tam jeszcze pierwsze , że tak powiem skrzypce grał Helmut Nadolski grający na kontrabasie głównie smyczkiem i bardzo klimatyczny , no , kultowy trębacz , Andrzej Przybielski
Paweł Brodowski : Wpływ Helmuta Nadolskiego , to był niezwykły artysta o ogromnej wyobrażni, który nie mieścił się w żadnych schematach , i on zaraził Czesława właśnie tymi ideami . I zresztą planowali już wcześniej Ja pamiętam poznałem Helmuta w Non - Stopie w 67 roku . Przedstawił mi tego wielkiego gościa , atletę takiego z długimi , z długą brodą i mówi : "To jest basista i kiedyś będziemy razem grali" . Rzeczywiście , to się spełniło , oni razem grali. I ten Helmut rozwalał wszystko . Miał taką niszczycielską trochę osobowość , do tego stopnia , że nawet nie mieścił się razem z tymi muzykami z SBB , bo on ich przytłaczał . Skrzek , Apostolis , Jurek oni bali się Helmuta
Tomasz Jaśkiewicz : Piekielnie dominujący
Paweł Brodowski : Oni się bali i zamykali , czekali , aż Helmut gdzieś pójdzie , wtedy zaczynali grać swoje bluesy , no to on wracał , słyszy , że oni grają , otwierał drzwi i groził palcem , wtedy oni milknęli , zamykał drzwi i oni znowu grali swoje


Jakie argumenty mają muzycy Józef Skrzek , Antymos Apostolis , Jerzy Piotrowski .
Argumenty kolektywnej , ciężkiej pracy , z trudnymi zadaniami radzą wspólnymi siłami. Niemen i Nadolski tworzyli swoją muzykę, na tą muzykę zostali zaproszeni muzycy SBB. Paweł Brodowski mówi o jakichś schematach, o jakich schematach . Józef Skrzek nazywa Helmuta Nadolskiego człowiekiem wrażliwym , grającym inną muzykę . Jaką inną muzykę . Czesław Niemen i Helmut Nadolski grali swoje , swoją , własną muzykę . Muzycy SBB mieli swój schemat ,schemat o którym mówi Paweł Brodowski : "wiem , że było takie parcie , że Józek musi tutaj zaistnieć jako solista". I takim argumentem , do tego argumentu , argument następny , o kolektywizacji , argument wypróbowany w roku 1917 w Rosji , uzasadniają swoje racje .
Indywiduaności , Czesław Niemen i Helmut Nadolski , faceci , znający się już w roku około 1967 , mają swoją , wspólnie wypracowaną , koncepcję muzyki .
Dla muzyków SBB liczyło się "parcie , że Józek musi tutaj zaistnieć jako solista" .
Schemat , jaki schemat , schemat wypróbowany w roku 1917 w Rosji , gdy własność indywidualna stawała się własnością kolektywu .
Muzycy różni , wcześniej współpracujący z Czesławem Niemenem , swoje pomysły muzyczne , ale naprawdę świetne pomysły muzyczne , z tych pomysłów nie usiłują realizować roszczenia jakieś , radość wspólnego tworzenia była pierwszorzędna .
Dla muzyków SBB , oni negowali nawet kompozycję Helmuta Nadolskiego , realizowali nakazany im schemat , o którym mówi Paweł Brodowski , który osobiście był wtedy razem z Grupą Niemen ,
Paweł Brodowski : wiem , że było takie parcie , że Józek musi tutaj zaistnieć jako solista

Muzycy SBB mają jasno określony schemat i przystępują do realizacji


Jurek


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostZamieszczono: pn lut 06, 2023 21:00 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw lip 28, 2011 20:48
Posty: 488
Dzień dobry , Józef Skrzek mówi o latach swojej młodości w rozmowie z redaktorem Jerzym Sosnowskim , Polskie Radio Trójka , marzec 2012 rok ,
Józef Skrzek : ale poza tym było bardzo dobrze w poznawaniu , w graniu w klubach , co było nielegalne , prawie , że tak nielegalny był jazz

Pismo Nostalgia , numer 1 rok 2023 , artykuł o Marku Gaszyńskim , w tym artykule ;
Marek Gaszyński : Miałem chyba 17 lat , byłem z rodzicami na wakacjach nad Bałtykiem , w Niechorzu
Marek Gaszyński : Gdzieś w gazecie znalazłem małą informację , że w Sopocie odbędzie się festiwal jazzowy . To mnie zaciekawiło . Rodzice dali mi pieniądze na bilety i pojechałem
Redaktor : Przez trzy dni słuchał jazzu , dopiero co oficjalnie dozwolonego po okresie stalinowskich zakazów
Marek Gaszyński : Był rok 1958 - jazz trzymał się dobrze
2. Józef Skrzek o zespole SBB w latach 1972 do 1980 , w rozmowie z panią redaktor Katarzyną Korczak , pismo Dziennik Bałtycki , numer 207 , data 4. wrzesień 1996 rok ,
Józef Skrzek : To trio przez dziewięć lat burzyło schematy
Józef Skrzek : Ten zespół poszedł jak burza

Zespół SBB wiosną 1974 roku został w polskiej prasie nazwany " pierwszą , wyborową dywizją " przez Franciszka Walickiego , człowieka ważnego w polskim rocku . Te słowa wyznaczyły schemat kariery zespołu SBB .Wydarzeniami odniesienia są wydarzenia z lat 1943 do 1945, wtedy Warszawska Pierwsza Dywizja Ludowego Wojska Polskiego była w boju.
Wydarzenia z lat 1943 do 1945 są rzeczywiste , wydarzenia z lat 1974 do 1980 są umowne. Warszawska Pierwsza Dywizja Ludowego Wojska Polskiego , pierwszy bój 12.10.1943.
SBB "pierwsza , wyborowa dywizja" , pierwszy koncert 4.2.1974.
Pierwsza Dywizja Ludowego Wojska Polskiego , zwycięski szturm na Berlin w maju 1945 roku.
SBB "pierwsza, wyborowa dywizja" , zwycięstwo wspólnie z aktorkami , aktorami , dyrektorem Teatru Wizji i Ruchu z Lublina , z reżyserem Jerzym Gruzą , na Festiwalu programów telewizyjnych w Knokke, w Belgii , w czerwcu 1978 roku .
W latach siedemdziesiątych w Polsce losy Warszawskiej Pierwszej Dywizji Ludowego Wojska Polskiego były traktowane jako jedynie słuszna droga żołnierzy polskich w czasie drugiej wojny światowej .
W latach siedemdziesiątych w Polsce losy zespołu SBB , "pierwszej , wyborowej dywizji" były traktowane jako jedyny polski zespół rockowy
3. O muzyce w czasie trwania Grupy Niemen mówi redaktor Marek Gaszyński , Polskie Radio Dwójka , data 16.2.2014,
Marek Gaszyński : ale to była muzyka niemenowska , Józek tworzył swoją na podstawie tego, co powiedział Niemen

Czesław Niemen , słowa w książce Niemen czas jak rzeka , autor Marek Gaszyński ,
Czesław Niemen : Oni nie wiedzieli , co mają grać , a ja miałem gotowy pomysł na muzykę

Jerzy Piotrowski , pismo Jazz , numer 6, rok 1974 ,
Jerzy Piotrowski : Pojechaliśmy do Republiki Federalnej Niemiec z programem nie przegranym i wszystkie dopracowania robiliśmy już w studio
4. W pracy naukowej pod tytułem Skazani na bluesa PRL- owski sen o wolności , autorzy Piotr Drozdowski , Przemysław Jaworowski , wydawca VIII Liceum ogólnokształcące imienia Króla Kazimierza Wielkiego w Białymstoku , Białystok 2008 . W tej pracy Jacek Grun , pierwszy perkusista Budki Suflera i dziennikarz muzyczny ,
Jacek Grun : Była taka sytuacja w Szczecinie , w stoczni , no gdzieś 71 rok , bo Gierek przyszedł gdzieś tak - grudzień , rok 70- ty . W 71 w pierwsztm kwartale , miał spotkanie ze stoczniowcami w Szczecinie . Któryś tam z robotników wyszedł do mikrofonu i mówi tak : "towarzyszu Gierek , trzeba załatwić jedna sprawę - bo nasze dzieci to nic tylko te długie włosy zapuszczają i nic tylko się drą : "je, je, je!"
Jacek Grun : I towarzyszu , jak nasze dzieci mają się wychowywać , kiedy w radiu cały czas leci to amerykańskie "je, je, je" "

Było takie spotkanie propagandowym wykorzystaniem robotników . Robotnicy narzekają , władza robi swoją robotę i w wyniku tej roboty jest , jak chcą robotnicy .
W rozmowie z redaktorem Janem Poleszczukiem , pismo Jazz , numer 6 , rok 1974 muzycy SBB narzekają , władza robi swoją robotę i w wyniku tej roboty jest , jak chcą muzycy SBB . Muzycy SBB są eksponowani w Polsce w latach 1974 do 1980 jako pierwszy , najlepszy , polski zespół rockowy
5. Redaktor GP , pismo Retro , numer 1. ( 99. ) , rok 2023 , artykuł o Czesławie Niemenie,
Redaktor : Władza go nie cierpiała . Przez lata pokutowała decyzja jednego z prominentów : "Nie zabraniamy mu śpiewać, ale tego rodzaju muzyki nie popieramy"

Władza znalazła , lub znależli się chętni , muzycy SBB , którzy podzielili pogląd władzy o Czesławie Niemenie . Muzycy SBB w rozmowie z redaktorem Janem Poleszczukiem , pismo Jazz, numer 6. rok 1974 , wyrazili się w sposób krytyczny o swojej pracy . I muzycy zespołu SBB uzyskali wielkie poparcie władzy , muzyka Józefa Skrzeka stała się podstawą dżwiękową polskiej nowoczesności, to jest kompozycja Józefa Skrzeka wykonywana przez zespół SBB , kompozycja "Cięcie" . Zespół SBB po zrealizowaniu krytyki Czesława Niemena był preferowany na gwiazdę rocka numer jeden w Polsce . Praktycznie , muzycy SBB , w rozmowie z redaktorem Janem Poleszczukiem , zrealizowali krytykę swojej muzyki , swojej roboty , mówili za siebie , o sobie , mówią o sobie


Jurek


Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 402 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 23, 24, 25, 26, 27

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
POWERED_BY