Dzień dobry , dwie płyty Czesława Niemena nagrane w Niemczech w latach 1972 , 1973 , płyta "Strange is this world" i "Ode to Venus" , nagrane z muzykami Silesian Blues Band . Kto co skomponował , kto co zaaranżował , są zapisy na wydawnictwach , są też słowa Józefa Skrzeka , słowa Antymosa Apostolisa , słowa Jerzego Piotrowskiego . W czasie spotkania w Polskim Radio Dwójka , emisja w radio w dniu 16.2.2014 rok , rozmawiają Józef Skrzek , Marek Gaszyński , rozmawiają o Czesławie Niemenie , Marek Gaszyński : Niemen był muzykiem . Kreował , tworzył nie tylko muzykę . Tworzył coś więcej niż muzykę . Tworzył styl , wyznaczał kierunek . Jego aranżacje były wspaniałe , wielkie , a niektóre skromne , wtedy też były wielkie , jego wizja muzyczna , on przecież mógł nie grać , a jak , jak z SBB , Józef Skrzek jest od niego o całe niebo lepszym wirtuozem , na organach , na gitarze basowej , ale to była muzyka niemenowska , Józek tworzył swoją na podstawie tego , co powiedział Niemen
O swojej tak zwanej "płycie zerowej SBB" , czyli o płycie Czesława Niemena "Ode to Venus" mówią , słowa w książce o zespole SBB , autorzy książki Andrzej Hojn , Michał Wilczyński , wydawnictwo Śląska Witryna Muzyczna , Katowice rok 2003 , Jerzy Piotrowski : Program płyty zrobiliśmy w przeciągu tygodnia Jerzy Piotrowski : Pojechaliśmy do RFN z programem nie przegranym i wszystkie dopracowania robiliśmy już w studio Jerzy Piotrowski : my - tydzień Antymos Apostolis : Nonsens i bzdura Antymos Apostolis : Płyta nagrana dla CBS - "Oda do Wenus" , jest również wynikiem aranżacyjnej pracy Józefa
W dniu 18. marzec 1973 roku rozpoczęli muzycy Grupy Niemen nagrywać w Niemczech płytę pod tytułem "Ode to Venus" , nagrania trwały około jeden tydzień czasu , w tym czasie , w czasie przerwy w nagraniach samotnie Czesław Niemen nagrał swój solowy album "Russiche Lieder" . Dokładnie , co do dnia relacjonuje te fakty obecny wtedy przy muzykach Paweł Brodowski . Do Niemiec pojechali muzycy Józef Skrzek , Jerzy Piotrowski , Antymos Apostolis z jaką wiedzą , co będą nagrywali . Wynika ze słów muzyków , w dniu około 10. marzec 1973 roku Jerzy Piotrowski , Antymos Apostolis mieli wiedzę "zerową" o muzyce , którą mają nagrywać w Niemczech , lub też wiedzieli , ale jeżeli wiedzieli , to mogli się solidnie przygotować , słowa muzyków o kilkunastogodzinnych próbach muzycznych , jakich prób dotyczą . Muzycy Józef Skrzek , Jerzy Piotrowski , Antymos Apostolis wielokrotnie mówią , mieli wielogodzinne próby muzyczne. A w dniach około 1 marzec 1973 rok do około 17 marzec 1973 rok , czy mieli wiedzę na temat , co będą nagrywać w Niemczech , i czy należycie próbowali grać muzykę . Wynika , że słowa Józefa Skrzeka , Antymosa Apostolisa , Jerzego Piotrowskiego o wielogodzinnych próbach akurat nie dotyczyły przygotowań do nagrania płyty "Ode to Venus" , akurat . Akurat do tej płyty nie robili wielu prób , akurat do tej płyty Józef Skrzek , Jerzy Piotrowski , Antymos Apostolis nie robili zbyt wielu prób muzycznych. Józef Skrzek wiedział , na tej płycie , czyli płycie Czesława Niemena "Ode to Venus" ma obowiązek zaistnieć jako kompozytor , i jasnym jest , posiadał należytą wiedzę o tym obowiązku . Paweł Brodowski mówi o płycie Niemena "Ode to Venus" w rozmowie z redaktorem Jackiem Kurkiem rozmowa w Warszawie , w roku 2021 , Paweł Brodowski : Wiem , że było takie parcie , że Józek musi tutaj zaistnieć jako solista
Więc Józef Skrzek , możliwie , wiedział o parciu , że musi na płycie Niemena "Ode to Venus" zaistnieć jako solista , i się należycie przygotował . Jerzy Piotrowski , Antymos Apostolis nie przygotowali się należycie do nagrania płyty Niemena "Ode to Venus" i o tym swoim nieprzygotowaniu wyrażnie mówią . Takie , obowiązkowe , narzekanie , panowie robią robotę za granicami Polski , najlepsze studia nagraniowe , najlepszy technik akustyk , Mack Reinhold , jak , bez narzekania , obowiązkowo , narzekania na współpracę z Niemenem , słowa mówione w roku 1974 po rozstaniu z Niemenem , propaganda w wykonaniu Jerzego Piotrowskiego i Antymosa Apostolisa , nie mieli litości dla Niemena . Nagrać płytę w Niemczech , nagrano , a do tego są obowiązki realizacji tournee , po to aby sprzedać tą płytę . Ale w dzień po nagraniu płyty "Ode to Venus" Józef Skrzek mówi Czesławowi Niemenowi , Jerzemu Piotrowskiemu , Antymosowi Apostolisowi , nie będzie współpracował . Realizowane są koncerty pożegnalne Grupy Niemen w Polsce w Sopocie na Wyścigach . Ja czytałem opis jednego fana , jak się dowiedział o takich koncertach przybył z południa Polski na koncert Grupy Niemen w Sopocie na Wyścigach , czas , możliwie lato 1973 rok . Jeden z tych koncertów , jakby , jakby był na taśmie , jakby zrealizowane by było takie wydawnictwo , można by było posłuchać . Kto mówi o płycie Czesława Niemena pod tytułem "Ode to Venus" sformułowanie : "płyta zerowa SBB" . Czy mówią muzycy Józef Skrzek , Jerzy Piotrowski , Antymos Apostolis . Mówią słowa : nonsens i bzdura , to znaczy te słowa mówi gitarzysta Antymos Apostolis . Czy takie sformułowanie jest takim propagandowym sformułowaniem , przygotowującym odsunięcie Czesława Niemena z mediów , a wysunięcie na front mediów Józefa Skrzeka . Są dwa bardzo charakterystyczne zdania , jedno Czesława Niemena o płycie "Ode to Venus" , słowa w książce o zespole SBB , Czesław Niemen : W egoistycznej , zimnej kalkulacji został gdzieś zapodziany klimat . "Oda do Wenus" powstała w okresie nawarstwienia się różnych sprzeczności . Mimo dużego ładunku ekspresji jest ona w sumie bardzo chłodna
I następne zdanie , autorstwa Andrzeja Hojna lub Michała Wilczyńskiego , słowa zapisane w książce o zespole SBB , o płycie SBB "Nowy horyzont" , rok 1975 , Andrzej Hojn , Michał Wilczyński : Płyta pokazała nieco inne oblicze SBB . Niektórzy pisali , że chłodniejsze
Niektórzy , o których piszą Andrzej Hojn i Michał Wilczynski po prostu powtarzają za Czesławem Niemenem wrażenia ze słuchania "płyty zerowej SBB " , czyli płyty Czesława Niemena "Ode to Venus". Ale właśnie są takie wrażenia po wysłuchaniu płyty SBB "Nowy horyzont". Płyta zerowa zespołu SBB , jest w sumie bardzo chłodna . Płyta pierwsza studyjna zespołu SBB , pokazała chłodniejsze oblicze SBB . O płycie zespołu SBB "Ze słowem biegnę do ciebie" jeden redaktor pisze : "rzeka muzyki niczyjej" O płytach SBB Follow my dream i SBB Welcome perkusista Jerzy Piotrowski mówi : moim zdaniem nieudanych . Słowa w książce o zespole SBB . O płycie SBB Memento z banalnym tryptykiem perkusista Jerzy Piotrowski mówi słowa zapisane w książce o zespole SBB, Jerzy Piotrowski : "Memento z banalnym tryptykiem jest pierwszym studyjnym albumem SBB , który zabrzmiał tak , jak powinno SBB zabrzmieć w studio
A więc pełen żaru śpiew Czesława Niemena w kompozycji , i pełen ekspresji czad muzyczny w wykonaniu muzyków , czas płyty Czesława Niemena "Ode to Venus" , czas 21:30 do 26:17 . A więc pełen spokojnego popiku , rytmicznego klaskania , łagodnego brzmienia instrumentów , śpiewania na , na , na , w kompozycji , czas płyty SBB "Memento z banalnym tryptykiem" , czas 26:55 do 30:00 .
Słucham płyty Czesława Niemena "Ode to Venus" , muzyka przebogata , mnóstwo pomysłów , różnych 2. Kompozycja "Wicher w polu dmie" nagrana w studio przez zespół SBB w kwartecie, nagranie w grudniu 1973 , lub styczniu 1974 , czas kompozycji 19:20 Kompozycja "Wicher w polu dmie " nagrana na koncercie w Warszawie przez zespół SBB w trio w kwietniu 1974 roku , czas kompozycji 13:54 Kompozycja "Nasze miejsce" , nagrana poza granicami Polski , na jednym koncercie Ricochet Gathering , nagranie w Yellowstone , Montana w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej w 2007 roku , czas kompozycji 17:10
Te trzy kompozycje , jest to praktycznie ta sama melodia .
Kompozycja "Wicher w polu dmie" , zagrana wspólnie z Janem Błędowskim , grającym na skrzypcach , kompozycja wydana na cd SBB "Wicher w polu dmie" , muzycy w kwartecie , kompozycja dobrze brzmi .Kompozycja "Wicher w polu dmie " zagrana w trio , jest na płycie koncertowej SBB , płycie nagranej w kwietniu 1974 roku w Warszawie , brzmi bardzo ubogo , ja byłem na koncercie w listopadzie 1974 roku i zespół SBB , to znaczy Józef Skrzek , Jerzy Piotrowski , Antymos Apostolis zagrali kompozycję "Wicher w polu dmie " , i , co , po kilku minutach gry po prostu zaniechali granie tej kompozycji , po prostu , takie wolne coś , ani klimatu ,ani melodii , ani wyrażnej linii kompozycyjnej , muzycy zagrali takie coś snujące się , bez przekonania o swej wartości , o wartości tej kompozycji , i po kilku minutach zaprzestali granie kompozycji "Wicher w polu dmie" . Brak lidera , czyli Jana Błędowskiego , grającego na skrzypcach , i muzycy zespołu SBB w trójkę grali nieprzekonywująco . Po wielu latach , Józef Skrzek na jednym ze spotkań muzyków elektronicznych Ricochet Gathering , Józef Skrzek zagrał z muzykami muzykę , temat , po prostu , jak "Wicher w polu dmie" , nazwany temat "Nasze miejsce" , jest na płycie Ricochet Gathering , rok 2008 , płyta Józef Skrzek , Paul Lawler , Steve Schroyder , płyta "Trylogy" . W czasie grania tej kompozycji muzycy rozwinęli swoje możliwości , wyrażna linia melodyczna , przekonywujące popisy muzyków na instrumentach . W porównaniu z wykonaniem kompozycji "Wicher w Polu dmie" w trójkę muzyków , ja widziałem i słyszałem na koncercie SBB w listopadzie 1974 roku, już jako kompozycja pod tytułem "Nasze miejsce" brzmi bogato , przekonywująco 3. Co w roku 1981 i dalej zostawiło w świadomości polskich młodych muzyków , po swojej działalności SBB . Jest opisana sytuacja w książce autora Mikołaja Lizuta , książka pod tytułem "Punk rock later " , wydawnictwo Sic! , rok 2003 , muzyk Krzysztof Grabowski , perkusista zespołu Dezerter , Krzysztof Grabowski : Zaczęliśmy na początku 1981 roku , a nasz pierwszy publiczny występ odbył się pod koniec roku, na Mokotowskiej Jesieni Muzycznej. W tym czasie królował zespół SBB, jazz-rock i do tego była przyzwyczajona publiczność . Organizatorzy powiedzieli , że każdy może zagrać trzy numery . Jednak większość artystów grała bardzo długie , artystyczne suity
Czy granie przez większość artystów bardzo długich , artystycznych suit , czy takie granie jest wynikiem wpływu muzyki zespołu SBB na młodych muzyków . W roku 1972 w Kaliszu na Festiwalu Młodzieżowej Muzyki Współczesnej zespół Nurt wykonał półgodzinną kompozycję Aleksandra Mrożka "Syn strachu" , kompozycja została nagrodzona przez jury Festiwalu , W roku 1968 w Gliwicach na przeglądzie zespołów o nazwie Studencka Estrada 68 zespół Romuald i Roman wykonał kompozycję "Requiem dla Pastora Kinga" ze zbiorową improwizacją , i ten konkurs muzyczny wygrali W roku 1972 w Warszawie w Filharmonii Narodowej zespół Skaldowie wykonał suitę Krywaniu , Krywaniu , kompozycja została nagrana i wydana na płycie zespołu Skaldowie "Krywań , Krywań" w roku 1972 W roku 1973 w Opolu w Amfiteatrze zespół Skaldowie wykonał suitę "Światło prawdy" , kompozycja ta została , możliwie , nagrana w roku 1976 jako suita o nazwie " Stworzenie świata część druga" . Zmiana nazwy została , ja opiszę , wymuszona przez polskie służby bezpieczeństwa , ponieważ był taki jeden pan ,Józef Światło, pracownik Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego, który w roku 1953 uciekł z Polski do Republiki Federalnej Niemiec i głosił swoje prawdy w siedzibie Radio Wolna Europa , w audycjach pod tytułem "Mówi Józef Światło .Za kulisami bezpieki i partii" . A więc Skaldowie po zagraniu w Opolu w czasie Festiwalu Piosenki Polskiej , na koncercie o nazwie Musicorama , w dniu 23. czerwca 1973 roku suity o nazwie "Światło prawdy" otrzymali zakaz rozpowszechniania tej kompozycji , a zakaz dotyczył nazwy muzyki , Józef Skrzek , który tą muzykę słyszał , bo występował tego wieczora również na estradzie , uznał , fragment tej muzyki, czyli czas kompozycji w wykonaniu Skaldów "Stworzenie świata część druga" 14:48 do 16:02 , ten fragment , wykorzystał do swojej twórczości , i jest ten fragment w wykonaniu zespołu SBB na płycie nagranej w kwietniu 1974 roku w Warszawie , jest to czas płyty SBB 1 , czas 36:28 do 37:38 . Józef Skrzek od Skaldów przejął fragment "Światła prawdy" i przekazywał ludziom "Światło prawdy" , czyli prawdę , taką , muzyka skomponowana i wykonana na estradzie w Opolu 23. czerwca 1973 roku przez zespół Skaldowie , jest grana przez zespół SBB , i jest takie granie udokumentowane na płycie SBB 1 , nagranej w Warszawie w kwietniu 1974 roku . Po prostu fajny kawałek muzyczny Skaldów grał zespół SBB . Służby zabroniły Skaldom rozpowszechniać nazwy "Światło prawdy" , bo służbom skojarzyła się nazwa kompozycji z panem Józefem Światło , a Józef Światło był w Radio Wolna Europa , a ta rozgłośnia radiowa była w opozycji do władzy w Polsce . Jest takie rozumowanie , i takie rozumowanie wtedy było uaktywnione . I zrealizowane W roku 1970 w Opolu w czasie trwania Festiwalu Piosenki Polskiej zespół Klan zagrał suitę "Mrowisko" W roku 1975 w Warszawie w studio nagraniowym zespół Budka Suflera nagrał suitę "Szalony koń" , suita jest na płycie zespołu Budka Suflera , rok 1975 W roku 1973 w Opolu w Amfiteatrze w czasie Festiwalu Piosenki Polskiej , 23. czerwca 1973 roku , na koncercie Musicorama , zespół Bemibem wykonał fragmenty suity muzycznej pod tytułem "Suita miejska" Andrzej Zieliński , muzyk zespołu Skaldowie , w rozmowie z redaktorem Przemysławem Owsiakiem , pismo Przegląd Sportowy , data 6.4.2020 rok , Andrzej Zieliński : Wykonywaliśmy muzykę progresywną , tego chciała ówczesna widownia W roku 1971 w Opolu w czasie Festiwalu Piosenki Polskiej Marek Grechuta i zespół Anawa wykonał suitę muzyczną "Korowód" , kompozycja została nagrodzona przez Ministerstwo Kultury i Sztuki , kompozycja wykonana na konkursie muzycznym , i na żywo przekaz telewizyjny na całą Polskę SBB ze swoimi suitami występowali poza konkursami , jak mówi gitarzysta zespołu SBB , Antymos Apostolis : "Zawsze występowaliśmy poza festiwalem . Tak było lepiej"
Propaganda w taki sposób ukształtowała sposób myślenia , królował zespół SBB , grali artystyczne suity . Rzeczywiście , wiele polskich wykonawców grało taki rodzaj muzyki , tego chciała ówczesna polska widownia
Jurek
|